Carrasco enlletgeix al ministre balos que "vinga a Castell amb les mans buides" desprs de les retallades dels dos ltims anys en matria de transports i mobilitat

Grup Popular  Divendres, 11 de Setembre de 2020



La portaveu del Grup Municipal Popular a l'Ajuntament de Castelló, Begoña Carrasco, ha aprofitat la visita a la capital de la Plana del ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos per a, davant la impossibilitat d'entregar-li'l en persona, registrar un document per a traslladar-li les principals reivindicacions entorn de la necessitat d'agilitar la posada en marxa d'infraestructures i serveis essencials per a la ciutat com l'AVE, la doble plataforma ferroviària a València, l'increment de les freqüències de Rodalia, el corredor Mediterrani, la millora dels accessos al Port, l'estació Intermodal o l'increment de les connexions a través del TRAM amb l'àrea metropolitana.

Carrasco ha enlletgit al ministre que "vinga a Castelló amb les mans buides després de les retallades dels últims anys en matèria de transports i mobilitat" i ha indicat que "encara que sectors tan vitals per a l'economia de Castelló com la ceràmica, el sector citrícola o el químic, necessiten que l'agenda d'infraestructures continue desenvolupant-se amb les inversions previstes, en els últims anys hem vist no sols com els projectes que estaven sobre la taula del Ministeri de Transport i Mobilitat no s'han dut a terme en els termes i terminis anunciats, sinó que a més alguns serveis que ja estaven en marxa estan patint un minvament important", ha lamentat Carrasco.

La portaveu del Grup Municipal Popular ha recordat sobre aquest tema que "la paralització d'aquestes inversions no suposa únicament pèrdues econòmiques i socials de cara al futur en concepte d'oportunitats, sinó que també representa la impossibilitat que el desenvolupament de les mateixes genere un efecte que contribuïsca a dinamitzar l'ocupació i l'activitat empresarial a Castelló".

"Una ciutat que compta amb prop de 16.000 aturats no pot continuar esperant mentre l'equip de govern mira cap a un altre costat", ha afirmat Carrasco, que ha subratllat la "necessitat" que el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana "active sense més demora la bateria de projectes i infraestructures que continuen paralitzats i que són claus per a garantir el creixement i el desenvolupament de Castelló".

Així, Carrasco ha recordat que "la ciutadania necessita recuperar tots aquells serveis essencials que s'han vist retallats i anul·lats en els últims mesos amb l'excusa de la pandèmia i sense més explicacions, ja que una ciutat i una província amb la projecció i presència internacional que té Castelló mereix tindre un tracte just i equilibrat per part del Govern d'Espanya, en la mateixa proporció que la riquesa que genera i aporta per al conjunt del nostre país i dels espanyols".

"Els castellonencs portem moltes dècades de reivindicacions col·lectives i en aquests moments, a causa de la crisi econòmica, sanitària i social que travessem a causa del coronavirus, aquestes infraestructures i sistemes de transport s'han convertit en un factor fonamental per a garantir el progrés, el creixement econòmic i la generació d'oportunitats a la nostra ciutat", ha conclòs.


Detallem a continuació els projectes d'infraestructures i serveis essencials que necessita Castelló per a recuperar la senda del creixement econòmic i social:

1.- AVE: Des de la declaració de l'Estat d'Alarma, Castelló de la Plana ha deixat d'estar connectada amb Madrid pel servei ferroviari d'alta velocitat, conegut com a AVE. La fi de les restriccions a la mobilitat no ha suposat la recuperació del servei ferroviari previ al Covid-19, de manera que, a penes dos anys després de la seua inauguració, el 22 de gener de 2018, els castellonencs s'han quedat sense les quatre connexions AVE que tenien amb la capital d'Espanya. Exigim el restabliment del servei com més prompte millor.

2.- Doble plataforma AVE Castelló-València: El 5 de juliol de 2017, el Ministeri de Foment va anunciar a Castelló la construcció d'una nova plataforma ferroviària d'ample internacional de doble capacitat entre València i Castelló amb un pressupost estimat de 1.170 milions d'euros i un començament de les obres previst per a 2019. Reclamem la posada en marxa d'aquest projecte, perquè els combois de l'AVE puguen cobrir els 62 quilòmetres de trajecte entre les dues capitals a 350 quilòmetres per hora, afavorint la mobilitat cap a la capital d'Espanya i des d'allí a la resta de ciutats.

3.- Rodalia Castelló-València
: Des del 20 de juliol d'aquest any 2020, la companyia Renfe ha suspés la circulació de 27 combois de Rodalia entre Castelló de la Plana i València. Es tracta d'un dels serveis essencials per als usuaris. Sol·licitem la recuperació del servei ple en la línia C-6, amb les més de 80 freqüències que diàriament circulen entre les dues capitals, així com la resolució immediata de les demores i cancel·lacions constants que en els últims anys suporten els usuaris d'aquesta línia, i que lluny de millorar, no han parat d'empitjorar, expulsant als potencials clients del servei ferroviari cap a altres sistemes menys segurs i sostenibles.

4.- Rodalia Castelló-Vinaròs.
El 15 de desembre de 2017, el Consell de Ministres del Govern d'Espanya va aprovar el llistat de serveis ferroviaris declarats com a obligacions de servei públic (OSP), entre els quals va figurar, per primera vegada, el tram Castelló-Vinaròs, que va passar de comptar amb 4 freqüències per sentit a 12 trens per sentit. El compromís incloïa una inversió de més de 7,7 milions d'euros anuals al finançament d'aquests serveis, que van ser posats en marxa el 12 de novembre de 2019, sent el seu primer acte com a ministre del ram a la nostra ciutat. Des de principis de l'any 2020, no sols es van modificar els horaris, primer, minvant la prestació de servei als milers d'usuaris que diàriament feien ús d'aquesta línia, sinó que a continuació es van eliminar 8 freqüències, retornant-les a solo les quatre que hi havia prèviament. Exigim que es restablisquen al més prompte possible la totalitat dels 12 trens que cobrien el trajecte diàriament entre Castelló i Vinaròs.

5.- Corredor Mediterrani: El 5 de juliol de 2017, el Ministeri de Foment va anunciar a Castelló la inversió de 3.400 milions d'euros per al Corredor Ferroviari que contemplaven la conclusió de la connexió amb Tarragona en una primera fase, i la citada plataforma València- Castelló, així com la nova plataforma en ample internacional per al projecte entre Castelló-Vandellós. El compromís és que el corredor, des d'Alacant, estiguera operatiu i connectat amb la xarxa europea l'any 2020. El 29 de novembre de 2018, el mateix ministre Sr. José Luis Ábalos detallava a Castelló que el seu departament treballa "perquè l'any 2021 estiguen en servei, amb les obres finalitzades o en execució, tots els trams". Exigim l'agilitació dels treballs i la injecció econòmica necessària per a impulsar uns treballs que, hui dia, no compliran els terminis, a la vista dels contractes que actualment estan en vigor, perjudicant l'eixida dels productes i béns produïts a Castelló i en el conjunt de l'Arc Mediterrani.

6.-Accés ferroviari sud al Port de Castelló:
El 29 de novembre de 2018, el ministre de Transport i Mobilitat, Sr. José Luis Ábalos, va anunciar, durant un acte amb empresaris en el Port de Castelló. Concretament, va afirmar que el Ministeri de Foment, a través d'Adif, tancaria en el 2019 amb PortCastelló el conveni que determinaria l'aportació del 50% d'un total de 100 milions per a l'execució d'aquesta actuació, que permetrà connectar el port en ample internacional al Corredor Mediterrani. El conveni continua sense signar, i les últimes informacions apunten al fet que el Ministeri planteja retardar l'actuació a l'any 2022.

7.- Estació intermodal: En el mateix acte celebrat el 29 de novembre de 2018, el ministre de Transport i Mobilitat, Sr. José Luis Ábalos, anunciava també l'estació intermodal enfront del Port de Castelló, per al que preveia un pressupost de 20 milions d'euros, i l'estudi funcional dels quals finalitzaria a la fi d'any. No obstant això, hui dia continua sense tindre's cap notícia sobre aquest tema, o més aviat al contrari, ja que les últimes informacions apunten al fet que el Ministeri de Transport i Mobilitat també planeja retardar l'actuació a l'any 2022. Instem que també es reactive de manera immediata el projecte que ha d'afavorir la mobilitat de les mercaderies, convertint a Castelló en un vertader nus de comunicacions, tant de l'Arc Mediterrani com del centre d'Espanya, gràcies al seu hinterland.

8.- Accés sud al port per carretera: El Ministeri de Foment feia públic, a través del Boletín Oficial del Estado (BOE) del 16 d'octubre de 2017, la licitació del contracte de serveis per a la redacció del projecte de traçat i de construcció de ‘Connexió de la CS-22 amb la Dàrsena Sud del Port de Castelló’. El pressupost de licitació d'aquest contracte ascendeix a 164.148,6 euros (IVA inclòs), en tant que el pressupost de les obres a definir pel projecte s'estima en 9,1 milions d'euros. El creixement de l'activitat comercial d'aqueixa dàrsena, fa necessària la construcció d'un nou accés viari en el p.k. 6,700 de l'autovia CS-22, que tindrà una longitud aproximada de 2,6 quilòmetres. El contracte de redacció del projecte es va adjudicar el 16 d'octubre de 2018, sense que fins hui s'haja tornat a tindre coneixement de cap novetat sobre aquest tema.

9.- Autovia de la Plana A-7 Vilanova d'Alcolea-l'Hospitalet de l'Infant: El president del Govern d'Espanya anunciava a Castelló, el 22 de gener de 2018, la inversió de 434 milions per a la continuació de les obres de l'autovia de l'interior de la província, la CV 10, entre Vilanova d'Alcolea –on se situa l'aeroport de Castelló-- i La Jana, dins del Pla Extraordinari d'Inversions en Carreteres (PIC). L'actuació, de 48 quilòmetres de recorregut va ser sotmesa a exposició pública el 20 de maig de 2017. Es tracta d'un eix ràpid que permeta la vertebració de tot l'interior de la província de Castelló amb la capital de la Plana i tot l'arc mediterrani, a més de ser un enllaç ràpid i directe a l'aeroport de referència de la nostra província. No obstant això, el projecte es troba completament paralitzat. Sol·licitem la seua reactivació immediata.

10.- TRAM Metropolità: Sol·licitem que, igual que ocorre per part del Ministeri de Foment amb altres capitals espanyols, destine un capítol del seu pressupost al disseny i creació d'un transport metropolità que, a partir de l'actual TRAM, connecte la capital de la Plana amb la resta de municipis de la seua àrea metropolitana, tant al nord com al sud i a l'oest (Benicàssim, Borriol, Almassora, Vila-real, Borriana, Onda…), afavorint la mobilitat sostenible en tot el nostre territori.