11/10/2026

11 d'octubre de 2026. La plaça Isabel Clara Simó ha acollit hui la segona jornada dels actes de la Hispanitat, que han reunit durant el cap de setmana les cultures i tradicions d'Espanya i Hispanoamèrica sota el lema "Tot el que ens uneix". El pregó, l'acte institucional, els balls llatins i la mostra gastronòmica i d'artesania han protagonitzat la programació, que continuarà aquesta vesprada amb una desfilada amb representació de nou països.
L'alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco, ha participat en la jornada i ha destacat el sentiment de pertinença dels qui han triat la ciutat per a viure, treballar o formar una família. "Castelló és una ciutat que acull amb els braços oberts. Una ciutat oberta, plural, que creix gràcies a l'esforç de totes i tots els castellonencs. I vosaltres formeu part d'ella", ha assenyalat.
Carrasco ha incidit en què "ningú ha de renunciar a les seues arrels per a sentir-se part de Castelló. Podeu voler la terra en la qual vau nàixer i voler també aquesta ciutat. Podeu conservar les vostres tradicions i compartir les nostres. En el cor caben totes dues llars".
Pregó i trobada entre cultures
L'activitat ha començat a les 12.00 hores amb l'obertura de les carpes gastronòmiques i d'artesania. A continuació, Salomé Guzmán Martí ha pronunciat el pregó de la Hispanitat, seguit de l'acte institucional. La programació del matí s'ha completat amb una classe oberta de balls llatins a càrrec de l'escola Papa Rumba.
Durant la seua intervenció, l'alcaldessa ha subratllat el paper d'aquestes trobades en la vida dels barris: "La convivència també es construeix així: eixint al carrer, trobant-nos amb els nostres veïns i gaudint junts". També ha parlat dels vincles entre Espanya i els pobles d'Amèrica, reflectits en la llengua, la gastronomia, la música i altres expressions culturals presents en la vida quotidiana.
Les jornades han sigut organitzades per l'Ajuntament de Castelló i la Generalitat Valenciana, a través de la Conselleria de Justícia, Transparència i Participació, amb la col·laboració de la Unió Provincial d'Associacions de Castelló i les entitats participants.
En aquesta segona edició han participat l'Associació Cultural Gastronòmica Musical de Torreblanca, ASOVECAS–Veneçuela, l'Associació Artística i Cultural Origen Colòmbia, l'Associació Cultural Argentina El Ceibo, el Centre Cultural Món Artístic de Xile, l'Associació Viva Cuba, Hispanoamèrica Unida, l'Associació de Veïns Rafalafena i l'Associació Cultural Villacolombia.
Una desfilada amb representació de nou països
La programació de la vesprada inclourà una desfilada amb representants de l'Argentina, Bolívia, Xile, Colòmbia, Cuba, Hondures, Espanya, el Perú i Veneçuela. Després de la concentració en la plaça Major, la comitiva recorrerà el carrer Major, la plaça María Agustina i el carrer Rafalafena fins a arribar a la plaça Isabel Clara Simó.
La jornada conclourà a les 22.00 hores amb la sessió musical de DJ Tavo en aquesta mateixa plaça, que posarà el tancament a dos dies d'activitats dedicades a la convivència i a l'intercanvi cultural.