Organigrama

A continuació pot veure un document en el qual es representa l'organigrama complet de la Policia Local de l'Ajuntament de Castelló:

Organigrama  

Access al cos de policia

La Policia Local de Castelló és un institut armat de naturalesa civil, amb estructura i organització jerarquitzada.

La seua missió principal, constitucionalment establerta, és la protecció de la seguretat ciutadana, garantint un clima de seguretat i convivència que permeta el lliure exercici dels drets i llibertats reconeguts a les persones, en el context general de la Seguretat Pública que pretén la millora de la qualitat de vida i del benestar dels veïns.

Les nostres competències són:

  • Vetllar per garantir la seguretat ciutadana.
  • Protegir les Autoritats Municipals i la vigilància i custòdia d'edificis i instal·lacions.
  • Ordenar, senyalitzar i dirigir el trànsit en el cas urbà, d'acord amb el que estableix en la normativa de circulació, tramitant els expedients sancionadors, la competència dels quals és de l'Alcalde, per les infraccions que es cometen.
  • Instruir atestats per accidents de circulació dins del nucli urbà.
  • Policia Administrativa quant a ordenances, bans i altres disposicions i actes municipals. Vetllar pel compliment de la normativa vigent en matèria de medi ambient i protecció de l'entorn, tramitant els expedients sancionadors, la competència dels quals és del municipi, per les infraccions que es cometen.
  • Execució d'actes o acords municipals, tramitats des del servei o a requeriment d'altres àrees.
  • Funcions de policia judicial, en col·laboració amb la Policia Nacional.
  • Auxili en casos d'accident, catàstrofe o calamitat pública, participant, en la forma prevista en les lleis, en l'execució dels plans de protecció civil.
  • Efectuar diligències de prevenció i totes les actuacions que tendisquen a evitar la comissió d'actes delictius, en coordinació amb les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat
  • Vigilar espais públics i col·laborar en la protecció de les manifestacions i el manteniment de l'ordre en grans concentracions humanes.
  • Cooperar en la resolució de conflictes privats quan són requerits per a això.
  • Tramitació documental i expedients administratius.
  • Gestió de Troballes i decomisos.

En definitiva en la Policia Local podràs treballar per la teua ciutat i en contacte permanent amb les seues gents.

REQUISITS PER ACCEDIR A LA POLICIA LOCAL

  1. Tenir la nacionalitat espanyola.
  2. Estar en possessió del títol de Batxiller Superior o equivalent o complertes les condicions per obtenir-ho en la data que finalitze el termini de presentació d'instàncies.
  3. No patir cap malaltia o defecte físic que impedisca l'acompliment de les funcions i tenir una alçada mínima d'1,65 metres els homes i 1,60 metres les dones.
  4. Tenir complits divuit anys, sense excedir de l'edat de trenta anys
  5. No haver estat separat, mitjançant expedient disciplinari, del servei de l'Estat, de les Comunitats Autònomes o de les Entitats Locals, ni trobar-se inhabilitat per a l'exercici de funcions públiques.
  6. Estar en possessió dels permisos que habiliten per a la conducció de vehicles de les classes B i Al fet que permeta la conducció de motocicletes amb unes característiques de potència que no sobrepassen els 25 Kw o una relació potencia/pes no superior a 0,16 Kw/Kg.

Comportament

1- Protegir el lloc de l'accident per evitar que ocorrin nous accidents.

Això inclou: senyalització d'emergència encesa, col·locació de triangles de perill, etc.

2- Alertar a serveis de socors (segons gravetat accidenti)

L'avís es realitzarà telefonant a:

  • EMERGÈNCIES 112
  • POLICIA LOCAL 092

En aquesta trucada ens identifiquem i hem d'informar del següent:

  • Lloc exacte de l'accident.
  • Tipus accident i nombre de vehicles implicats.
  • Nombre de ferits i la seua gravetat (si està conscient, si respira, si té pols, si presenta hemorràgia) i indicar si existeix persona atrapada en interior vehicle.
  • Riscos a la zona de l'accident (cal indicar si els vehicles obstaculitzen el trànsit, si existeix incendi o vessament de fluids dels vehicles, visibilitat reduïda, etc.).

3- Socórrer i tranquil·litzar els ferits.

  • Si el ferit està inconscient, però respira i té pols, col·locar-ho en posició lateral de Seguretat i vigilar la seua respiració.
  • No es mourà els accidentats tret que la seua vida córrega perill (almenys es necessiten 3 auxiliadors per moure adequadament (com un bloc rígid).
  • Si no respira i no té pols, cal iniciar la reanimació cardiopulmonar bàsica RCP, si es coneix.
  • Si presenta hemorràgia, cal pressionar directament sobre el punt sagnant durant almenys 10 MINUTS, i si es xopa el drap, no s'ha d'aixecar sinó col·locar un altre damunt.

RECORDE : P A S (PROTEGIR, ALERTAR, SOCÓRRER)

RECORDE : Gravar en el seu telèfon mòbil el telèfon de la persona que s'ha d'avisar en cas de sofrir un accident, gravar el seu telèfon en l'agenda com AA.

Comunicat amistós

El comunicat amistós és un document que s'utilitza quan s'ha produït un accident de circulació i els danys materials no són de gran consideració ni, per descomptat, hi ha ferits, ja que en aquests casos s'hauria d'avisar a la Policia Local, si l'accident ha estat en via urbana, i a la Guàrdia Civil, si succeeixen en via interurbana.

Emplenar correctament un comunicat amistós significa resoldre els tràmits de l'accident en menys d'una setmana; en cas contrari, la gestió pot portar mesos i fins i tot acabar en els jutjats.

Els errors més comuns que cometen els conductors a l'hora d'emplenar el comunicat d'accident són: Tractar de determinar el responsable de l'accident, tasca que correspon a les asseguradores; marquen incorrectament les caselles; croquis deficient; realitzen un part incomplet, solament amb dades i signatures dels implicats.

Aspectes a tenir en compte en la seua elaboració

Cal emplenar la data, hora i el lloc de l'accident, les dades de tots dos conductors i assegurats, la marca, model i matrícula dels vehicles, els noms de les companyies asseguradores, números de pòlisses i validesa. Cal reflectir si hi ha testimonis i ferits, encara que siguen lleus. Arribat el moment de fer el dibuix, recordeu que no sou delineants, però sí que ha de comprendre's, dibuixant els carrers amb els seus noms i la posició dels vehicles mitjançant rectangles.

Recordeu: un part amistós NO signat per les dues part no val per a res, seria un intercanvi de dades. Si per alguna circumstància (falta de dades del conductor contrari, aquest està agressiu o amb símptomes d'anar sota la influència d'alcohol o drogues, la documentació no està en regla o no la presenta) heu d'avisar a la Policia Local/Guàrdia Civil.

En resum:

  1. Escriviu amb claredat: empleneu les dades amb lletra majúscula i eviteu confondre les dades del vehicle A (columna de fons blau) amb els del B (fons groc).
  2. Ompliu totes les dades possibles.
  3. Utilitzeu només un formulari per cada col·lisió entre dos vehicles.
  4. Fixeu-vos bé en la columna central, que és la que determina les circumstàncies del sinistre.
  5. Si aconseguiu testimonis, apunteu el seu telèfon i adreça.
  6. Si hi ha més vehicles implicats, empleneu l'apartat 22/24.
  7. Dibuixeu un croquis de l'escenari de l'accident i assegureu-vos que no hi ha contradiccions amb l'apartat de circumstàncies.
  8. Signeu les dues parts implicades i quedeu-vos amb una còpia.

A continuació podeu descarregar-vos el model del part amistós d'accidents:

parte amistoso
 

Passos a seguir

Procureu mantenir la calma i realitzar un comunicat amistós (EUROPEU) del accidente quan siga amb NOMÉS DANYS MATERIALS LLEUS.

Sempre és millor avisar la Policia Local quan:

  • Si el contrari no col·labora en el comunicat.
  • Si no té subscrita l'ASSEGURANÇA en vigor.
  • Si hi ha FERITS o hi ha DANYS MATERIALS CONSIDERABLES.
  • Si el vehicle causant va fugir (procureu agafar la matrícula correcta) o ha estat SUSTRET.
  • Si l'accident és un ATROPELLAMENT.
  • Si el conductor manca del PERMÍS CONDUIR, o va sota la INFLUÈNCIA de begudes alcohòliques / drogues.

Consells de la Policia Local (Atestats)

  • És convenient prendre dades i telèfon, de les persones que han estat testimonis.
  • Conserveu el comunicat mèdic de les lesions causades per l'accident.
  • Els accidents en anar o tornar del treball es consideren "in itinere", heu d'informar la vostra empresa.
  • Disposeu de 7 dies per comunicar el sinistre a la vostra companyia d'assegurances,, a la qual haureu de remetre tots els comunicats de l'accident o informar-la que ho sol·liciteu a aquesta Policia Local (Atestats) al FAX: 964 341 608.
  • Si les asseguradores dels vehicles, no es posen d'acord en la gestió del sinistre, es podrà iniciar la via judicial (termini: 1 any si es reclama per via civil i de 6 mesos per via penal).

Cas d'atropellament a un ciclista per part d'un turisme.

Qui em gestionarà la reclamació de la indemnització?

La reclamació per les lesions originades a l'asseguradora de la part contrària o al propi causant es realitzaran:

  • Tinc assegurança de la llar: En el cas que l'atropellat tinga assegurança de la llar concertada haurà de consultar si en la pòlissa s'inclou la clàusula que cobreix Reclamació per lesions ja siga per atropellament a vianant, a ciclista, per caiguda en la via pública.
  • No tinc assegurança de la llar o no consta aquesta clàusula en la pòlissa: Es reclamarà a nivell particular per mediació d'advocat.

Em van dir que havia de tornar a veure'm un metge forense, he de posar-me en contacte jo perquè vinga a veure'm o em telefonaran ells?

Des del Jutjat ja li avisaran per veure el seguiment de les lesions.

Com puc obtenir còpia de l'Atestat?

Com són accidents amb ferits es mana l'atestat al Jutjat en un màxim de 24 hores i per tant la víctima en cas de voler còpia haurà de fer-ho a través de l'advocat que li assignen en la seua companyia d'assegurances, el qual haurà de dirigir-se al Jutjat i sol·licitar còpia de l'atestat. En ocasions el Jutjat tarda a facilitar la còpia de l'atestat fins a un termini d'1 mes més tard de l'accident.

A la Tinència de l'Oest (Atestats) només els facilitaran còpia d'aquells atestats que no són amb remissió al Jutjat. Voldria saber si li van fer prova d'alcoholèmia a l'altra part

No la la van fer perquè no van observar signes externs d'alcoholèmia.

La prova d'alcoholèmia no és obligatori fer-la per part de l'equip d'Atestat tret que vegen símptomes externs que els induïsquen a pensar que la persona està sota els efectes de l'alcohol. En cas que efectivament observen signes externs procediran a efectuar-li la prova d'alcoholèmia no només a l'implicat que presenta signes sinó a tots els implicats (encara que no presenten signes) per evitar que les parts reclamen per haver estat objecte de la prova únicament ells.

Cas d'atropellament a un vianant per part d'un usuari de Bicicas.

Tenen algun tipus d'assegurances les bicicletes de BICICAS? Si un usuari de Bicicas que atropella un vianant, el responsable és el citat usuari i per tant l'atropellat ha de denunciar a nivell particular per via Judicial en el Jutjat, ja que és la persona que l'ha atropellat la que ha de respondre pel mal ús de la bicicleta.

Dona embarassada i ús de cinturó.

Després de la modificació soferta pel Reglament General de Circulació en el 2006 les dones embarassades estan obligades a utilitzar el cinturó de seguretat quan viatgen amb cotxe. Hi ha dos moments en els quals cal tenir especial cura. Durant els tres primers mesos la quantitat de líquid amniòtic és escàs i un cop frontal pot produir hemorràgies en l'úter per despreniment de la placenta (en aquest cas al fetus no li arriba suficient oxigen). També en l'últim trimestre cal tenir més cuidat. A causa de les dimensions de l'abdomen. en cas d'accident o de frenar bruscament es pot avançar el part o causar traumatisme en el futur nen (el seu cap es pot copejar amb els ossos de la pelvis de la mare).

La majoria de les investigacions recomanen el seu ús, ja que els danys en cas d'accident poden ser majors si no es porta. "És molt important portar-lo de la forma correcta: entre els pits i el més baix possible sobre els malucs. No s'ha de deixar que la secció abdominal del cinturó es puge cap al ventre de la dona perquè podria danyar al bebè", comenta Camilla Palmertz, enginyer biomecànica en el Centre de Seguretat de Volvo Cars. És important no recórrer a pinces o farciments per alleujar la incomoditat de la seua utilització.

Atropellament i assistència domiciliària

La meua mare va ser atropellada en un pas per a vianants i ara necessita atenció domiciliària per aixecar-la del llit, ajudar-la en la seua condícia diària, fer-li el menjar i altres quefers diaris que per si sola és incapaç de realitzar a conseqüència de l'atropellament, existeix algun servei municipal que preste aquest tipus d'ajuda a domicili?

A nivell municipal sí que existeix la possibilitat que se li presten aquest tipus de serveis d'assistència a domicili, servei que dependrà de determinats requisits que se li valoraran a la víctima i al seu entorn familiar més proper. La persona afectada o els seus familiars hauran de realitzar la sol·licitud per escrit depenent d'on visca en el centre social que li corresponga per zona.

Certificacions ISO

ISO_9001.jpg

BUREAU VERITAS Certificacion, certifica que el sistema de gestió de la qualitat de l'organització Policia Local de Castelló, aplicat als seus serveis de:

  • Policia de Proximitat
  • Seguretat Viària
  • Educació Viària
  • Objectes Perduts,

desenvolupats en els centres de treball vinculats al contracte corresponent, és conforme amb la norma UNE-EN-ISO 9001:2008.

Certificació de Calitat

Manual de Qualitat

El Manual de Qualitat de la Policia Local de Castelló s'estructura de la següent forma:

  1. Declaració institucional i compromís amb la qualitat
  2. Control i distribució del manual de la qualitat
  3. Activitats i descripció de l'empresa
  4. Abast del sistema de gestió de la qualitat
  5. Política de qualitat de la Policia Local de CASTELLÓ
  6. Organització de la Policia Local de CASTELLÓ
  7. Organització de la qualitat
  8. Identificació dels processos
  9. Estructura documental del sistema de gestió de la qualitat
  10. Desenvolupament del sistema de gestió de la qualitat
    1. Requisits de la documentació
    2. Responsabilitats de l'Alcaldia
    3. Gestió dels recursos
    4. Realització del producte
    5. Mesurament, anàlisi i millora

Protecció dels xiquets

  • Ensenyeu els vostres fills a conèixer el seu propi nom, cognom, domicili i telèfon.
  • Els vostres fills han de saber sempre que, en cas d'extraviament, el millor és quedar-se parats. Els seus pares o familiars, quan s'adonen de l'absència, tornaran sobre els seus passos.
  • Expliqueu-los a qui dirigir-se en cas de perill, tant si estan al carrer com si es troben a casa.
  • Conegueu les amistats i companyies dels seus fills.
  • Que no obrin la porta de casa quan estiguen sols.
  • Expliqueu-los que rebutgen sempre la invitació de desconeguts a pujar en un automòbil o acompanyar-los amb qualsevol pretext.
  • Que no accepten llaminadures, caramels, tabac, etc., que puga oferir-los qualsevol persona no coneguda.
  • Presteu molta atenció a qualsevol relat que us faça el vostre fill. Per exemple: sobre una persona que ha tractat d'acariciar-li, de regalar-li alguna cosa, etc. Digueu-li que mai ha de mantenir aquestes relacions en secret, encara que li ho demanen aquestes persones.

Evitar fraus en targetes de crèdit

El frau de targetes de crèdit i targetes de càrrec li costa als titulars i emissors de les targetes centenars de milions d'euros per any. Si bé el robatori és la forma més òbvia de frau, aquest pot ocórrer d'altres maneres. Per exemple, algú pot utilitzar el número de la vostra targeta sense el vostre coneixement.

No sempre és possible prevenir el frau amb targetes de crèdit o targetes de càrrec també anomenades targetes de compra. Però hi ha algunes mesures que podeu prendre perquè resulte més difícil que un estafador capture la vostra targeta o números de la targeta i així minimitzar la possibilitat de ser estafat.

Defenseu-vos contra el Frau

A continuació es presenten algunes recomanacions per ajudar-vos a protegir-vos del frau de targetes de crèdit i càrrec.

Poseu en pràctica aquests SÍ:

  • Firmeu les vostres targetes tan prompte com les rebeu.
  • Porteu les vostres targetes en un lloc separat de la seva cartera o bitlletera, dins d'un compartiment o butxaca amb tancament, en un targeter o dins d'un moneder.
  • Conserveu en un lloc segur un registre amb els números dels vostres comptes, les dates d'expiració de les targetes i els números de telèfon i domicilis de cada companyia.
  • Quan pagueu una transacció amb la vostra targeta, no la perdeu de vista i recupereu-la tan aviat com siga possible.
  • Feu anul·lar els rebuts incorrectes.
  • Destruïu les còpies dels seus rebuts de compra.
  • Conserveu els rebuts o comprovants de compra per comparar-los amb el seu resum de compte.
  • Obriu immediatament les factures que us arriben per correu i concilieu els comptes mensual­ment de la mateixa manera que ho feu amb el vostre compte corrent bancari.
  • Informeu immediatament per escrit a l'emissor de la targeta de qualsevol càrrec qüestionable.
  • Notifiqueu per endavant les companyies emissores de targetes qualsevol canvi de domicili.

Poseu en pràctica aquests NO:

  • No li presteu la vostra targeta a ningú.
  • No deixeu les targetes o rebuts en qualsevol lloc a l'abast d'altres persones.
  • No firmeu cap rebut, cupó ni comprovant en blanc. Quan firmeu un rebut, traceu una línia en tots els espais en blanc que es troben per sobre del total.
  • No escriviu el vostre número de compte en una targeta postal o en la part exterior d'un sobre.
  • No doneu el vostre número de compte per telèfon, tret que sigueu vosaltres qui telefoneu a la companyia i us conste que es tracta d'una companyia seriosa. Si teniu dubtes o preguntes sobre una companyia, consulteu amb la vostra agència local de protecció del consumidor.

Si perdeu la vostra targeta de crèdit o càrrec o si advertiu que han estat robades, telefoneu immediatament a l'emissor de la targeta. Moltes companyies tenen un número telefònic d'accés gratuït i atenen durant les 24 hores per tractar aquest tipus d'emergències. Per llei, una vegada que reporteu la pèrdua o robatori de la targeta, no sou considerats responsables del pagament dels càrrecs no autoritzats.

Evitar robatoris en els carrers

  • No perdeu de vista ni us separeu dels vostres objectes personals (bossa, cartera, telèfon mòbil, jaqueta, etc).
  • Porteu únicament els diners i objectes necessaris.
  • Si porteu bosses o cistells sense tanca, no deixeu dins el moneder.
  • Si porteu bossa o cartera tancada i creuada en banderola, de manera visible i per davant del cos.
  • Procureu dur la cartera, el moneder, el telèfon mòbil, etc. a les butxaques interiors, i aneu en compte amb les empentes i les aproximacions sospitoses.
  • Mireu d’utilitzar els caixers automàtics en horari d’obertura d’oficines.
  • Fora de les hora d’oficina escolliu els caixers interiors i no oblideu blocar la porta mentre sigueu a dins.
  • Protegiu-vos de la vista de desconeguts mentre opereu al caixer o remeneu diners, i rebutgeu l’ajut que us ofereixen.
  • Feu ús dels sistemes d’assistència del caixer (intèrfons o telèfons interiors) per demanar ajut si sospiteu que l’actitud d’alguna persona que és a fora.
  • Defugiu la venda ambulant. És il·legal i els productes que s’hi ofereixen són de dubtosa procedència i qualitat. Us recomanem no comprar-ne per evitar les estafes.

Consell de seguretat en la via pública

  • En la mesura del possible, procureu no transitar per llocs solitaris o poc enllumenats.
  • Circuleu en sentit oposat a la marxa dels vehicles, el més allunyat possible de la vora, situant la vostra bossa o cartera cap a l'interior de la vorera, de manera que pugueu evitar les "estirades".
  • Porteu només els diners necessaris i distribuïu-los en les vostres butxaques. Eviteu portar els diners en la butxaca posterior dels vostres pantalons.
  • Porteu la bossa sempre tancada i de manera que sempre ho tingueu a la vista
  • Quan us disposeu a utilitzar els serveis dels caixers automàtics, observeu abans al vostre voltant per si hi hagués persones sospitoses que podrien apropiar-se dels diners obtinguts a la menor oportunitat. Si teniu dubtes respecte de determinades persones, no utilitzeu el caixer en aquest moment, o dirigiu-vos a un altre que hi haja a prop.
  • Presteu una especial atenció a l'entrada o sortida dels transports públics. Eviteu les aglomeracions. Si algú ensopega amb vosaltres, comproveu si us ha llevat la cartera.
  • Quan aneu de compres, no us distragueu. Observeu amb atenció a les persones properes a vostè i no perdeu el contacte amb la vostra bossa.
  • Si us sentiu perseguits anant en el vostre cotxe, toqueu el clàxon constantment per cridar l'atenció i dirigiu-vos a un Centre policial o lloc concorregut.
  • Cridar, demanar socors, pot intimidar a l'assaltant, així com atreure l'atenció d'altres persones.
  • Observeu les característiques essencials del vostre agressor (edat, alçada, color de pèl, trets del seu rostre, nacionalitat, accent en parlar, vestimenta, adreça de la fugida, vehicle utilitzat, etc.).
  • Com més precisa sigui la vostra informació, majors seran les possibilitats de localitzar el delinqüent i recuperar els objectes sostrets.

Prevenció de robatoris al domicili

  • No obriu la porta a desconeguts; observeu abans a través del vostre espill panoràmic. Demaneu, en tot moment, al personal de les empreses de serveis (telèfon, electricitat, gas, aigua, etc.) que s'identifique.
  • Comproveu la visita d'aquests empleats telefonant a l'empresa corresponent, però rebutgeu el número de telèfon de la targeta que us mostre ja que podria ser el d'un còmplice. Si teniu cap dubte, mantingueu al visitant fos del domicili, amb la cadena de seguretat posada, mentre comproveu la visita. Evitareu sorpreses.
  • No tingueu molts diners a la seva casa, ni objectes de valor. Dipositeu-los en caixes de seguretat d'entitats bancàries.
  • No guardeu mai el talonari de xecs amb documents en els quals estiga la vostra signatura. El delinqüent tindrà majors dificultats d'utilitzar-ho en desconèixer la vostra signatura.
  • Si viviu fora del cas urbà, un gos convenientment ensinistrat pot ser molt útil enfront de l'acció dels lladres.
  • No accioneu el porter automàtic, si desconeixeu qui crida; comprometeu la seguretat de tots els vostres veïns. D'altra banda, la instal·lació de videointèrfon milloraria la seguretat de l'edifici.
  • No feu ostentació de riqueses o pertinences, això atreu els lladres.
  • Feu ús de totes les mesures de seguretat que disposeu, fins i tot un simple forrellat, encara que només aneu a absentar-vos durant uns minuts.

Estadísticament, un dels períodes de major índex de robatoris en domicilis es registra durant les vacances d'estiu i Setmana Santa. Els delinqüents no estiuegen; per això, heu de tenir present:

  • No divulgueu el vostre projecte de viatges o vacances.
  • Dipositeu els vostres objectes de valor en caixes de seguretat bancàries o sota la custòdia de persones de confiança que no hagen d'absentar-se.
  • Tanqueu bé les portes, finestres i balconades.
  • Quan surtiu del seu domicili, eviteu baixar totalment les persianes.
  • Doneu instruccions a l'empleat de la finca urbana perquè no s'acumulen en la vostra bústia cartes i periòdics. Deixeu-li també un telèfon de localització.
  • Per a grans períodes d'absència, instal·leu un temporitzador automàtic que encenga llums, ràdio, televisió, etc., a petits intervals de temps. Consulteu en els establiments del ram.
  • Poseu-vos d'acord amb algun veí de confiança perquè vigile el vostre habitatge durant les vacances.
  • No col·loqueu la clau sota el pelut, ni en llocs que estiguen a l'abast de desconeguts.
  • Mai deixeu en la porta una nota que indique la vostra absència del domicili.
  • Transporteu únicament petites quantitats de diners en efectiu. Utilitzeu targetes de crèdit, xecs de gasolina, etc.
  • Procureu no deixar objectes valuosos al vostre hotel o apartament durant les vacances. És més rendible llogar una caixa forta de l'hotel.
  • No oblideu portar sempre aconsegueixo els documents d'identificació personal i la cartilla de la Seguretat Social.

Videos

Historia

A continuació pot vore el document original de l'acta de creació:

Acta de creació

José Sánchez Adell, Cronista Oficial de la Ciutat.

"L'haver sabut evolucionar i adaptar-se a les exigències dels nous temps, és indubtablement el seu major timbre de glòria."

Seria summament interessant, en aquest any centenari de la creació de la Policia Municipal de la ciutat de Castelló de la Plana, poder traçar els trets més característics que definien l'ambient d'aquella modesta capital de província en la dècada final del segle XIX, quan es produeix aquell fet innovador dins de la vida local. Encara que l'empresa requeriria una certa folgança de temps i la intervenció de mans destres especialitzades en el coneixement d'aquest període històric, no és aventurat dir que la creació del citat cos ve a coincidir -i a confirmar-ho- amb un moment de progrés i canvi en la història de la ciutat. Des d'un punt de vista demogràfic, cal subratllar que Castelló, que havia iniciat el segle XIX amb 13.000 habitants, s'estava apropant als 30.000 en aquest any 1895 que ara recordem, amb tot el que això representava per a la vida urbana.

Aires de modernitat corrien per la ciutat des de feia algun temps, alguns insinuats ja en l'època del governador don Ramón de Campoamor. Novetats més o menys recents i notables de la història del desenvolupament local s'havien registrat en els aspectes de les comunicacions (ferrocarril a València i Barcelona; tramvia de vapor al Grau i a Onda): la construcció del port per la qual l'any 1895 es va produir una important subhasta: la construcció del Passeig de Ribalta; la inauguració de la Plaça de Bous en 1887, així com la del Teatre Principal en 1894; el desenvolupament de les obres de l'Hospital Provincial; les millores en l'enllumenat públic amb petroli, gas i electricitat; la inauguració del telèfon (1889), etc. Repassant les actes municipals d'aquests anys en què la ciutat va ampliant el seu perímetre, crida l'atenció la preocupació de l'Ajuntament per múltiples aspectes d'això que es diu policia urbana, incloent la construcció de voreres, pavimentat de calçades i, sobretot, la retolació d'antigues i nous carrers.

Casualment, precisament en aquest any 1895 en què era creada la Policia Municipal es produïa la defunció d'un personatge de gran relleu en la vida castellonenca, Domingo Herrero, alcalde i figura clau d'algunes de les millores abans assenyalades, i amb molta probabilitat directament relacionat amb la citada creació.

No hi ha dubte que la Policia Municipal apareixia a Castelló en un moment oportú per a les necessitats que la nova realitat ciutadana demandava. Haver sabut evolucionar i adaptar-se a les exigències dels nous temps, és indubtablement el seu major timbre de glòria.

Manuel Jordán Muntanyès.

I. La seguretat ha preocupat sempre i a tot arreu, tant en el camp com a la ciutat, encara que la forma d'entendre-la i aconseguir-la variï d'un mitjà a un altre. Pot dir-se que en aquell predomina l'autodefensa; en aquesta, és a càrrec de la comunitat.

També dins de les ciutats -en experimentar necessitats diferents- existeixen diferències quant a la manera de dur a terme el principal objectiu de l'acció policial: la seguretat de persones i béns.

Per una altra, la ciutat, en l'exercici de la seva funció culturitzadora, projecta el sistema que ha triat i experimentat a tots els àmbits de la nació o, almenys, a una part important d'aquesta. Tal és el cas del comte de Pergen ampliant (1782) els mètodes i organització de la Policia de la ciutat de Viena a tot el territori austríac.

La ciutat a través dels temps va evolucionar -condició indispensable per subsistir- i així des de les ciutats excepcionals de l'Edat Antiga es va passar a la proliferació urbana característica de l'Edat Mitjana i en l'actualitat són el lloc on viuen la major part dels habitants de la Terra.

A més, en sorgir noves necessitats d'acord amb les noves estructures, una solució senzilla consistia a atribuir-les al més organitzat dels òrgans de què es disposava, és a dir, a la Policia, que ha vist incrementada així de manera extraordinària les seves missions i encara ara dedica temps i homes a complir amb aquest contingut residual de funcions no privatives.

"Precisament dels gremis neix la institució de la vigilància individualitzada, més coneguda pels serens".

II. Els sistemes emprats per al servei de seguretat han estat, fonamentalment, tres: la prestació obligatòria, la vigilància individualitzada i els cossos especialitzats en la matèria.

La prestació obligatòria dels ciutadans és la forma més antiga i de fet la hi pot trobar en totes les èpoques i continents, des de l'antiga Roma a la moderna New Amsterdam (avui New York). sol emprar-se com a exemple del sistema "el Service de Guet" ideat i lloc en pràctica per l'abat Wilfred de St. Gall en ple segle IX; era una "guàrdia de protecció" de la ciutat de París de la qual necessàriament formaven part tots els "ciutadans distingits" els quals eren cridats a prestar servei per torn rigorós. Malgrat les condicions de "distinció que reunia el servei, no sembla que resultés excessiu abandonar els negocis propis per atendre els aliens, de vegades amb evident risc personal. Per això el mateix abat va establir una multa de 4 "sols d'or" per els qui faltessin a l'hora de prestar servei o no aportessin una persona que els substituís. El fet de percebre els substituts una gratificació per part del substituït va ser el germen dels moderns sistemes en els quals el ciutadà paga els seus impostos (entre ells les despeses de la Policia) i un grup determinat s'encarrega de les funcions de seguretat.

D'aquí va partir en temps de Sant Lluís Rei (intervinguts del segle XIII) la idea de crear el càrrec de "Chevalier du Guet", que al capdavant de trenta homes a peu i uns altres tant a cavall -tots professionals- s'encarregava de la seguretat urbana en les hores nocturnes. Abans Enric I va destinar al mateix fi un cos de dotze alabarderos amb resultat dubtós, potser per l'escàs del seu nombre o perquè anaven pels carrers tocant la trompeta (per acreditar la seva presència) amb el que no deixaven dormir els veïns i informaven els delinqüents del lloc en què es trobaven.

D'una o una altra forma, el sistema de "Guet" va donar bons resultats fins al punt de ser copiat un poc més tard a Alemanya, si bé en forma de "milícia ciutadana" i amb un caràcter marcadament militar.

La innegable importància dels gremis en la vida urbana medieval va introduir una variant en el sistema per la qual els gremis es comprometien a mantenir grups sencers destinats al manteniment de l'ordre procedint cadascun d'acord amb les seves pròpies ordenances i ideologia particular. Tal dedicació a la lluita contra el delicte va moure al gremi "peraires" a noliejar una embarcació, a sotmetre, vèncer a una galera tunisiana i rescatar el Santíssim del qual s'havia apoderat en una incursió sobre Torreblanca.

III. Precisament dels gremis neix la institució de la vigilància individualitzada, més coneguda pels "serens": cada gremi al carrer o carrers contractava els serveis d'un vigilant nocturn que impedís els robatoris i, si calgués, donés la veu d'alarma en cas d'incendi.

El serè tradicional va veure confirmada legalment la seva posició a Espanya en 1834, en el qual un Reial decret ho va declarar obligatori, almenys, en totes les capitals de província, vist l'excel·lent resultat dels seus serveis en aquells punts en què ho prestaven. La pròpia Llei d'Enjudiciament Criminal s'ocupa d'això en l'art. 283.

Havia de fer les seves "rondes" seguint la seva "sendera" (circuit de carrers al seu càrrec), durant la qual donaven mostra de la seva presència cantant l'hora, entre invocacions piadoses, i adonant de l'estat atmosfèric, d'on els va venir el nom. Se'ls retribuïa mitjançant unes quantitats que es pagaven per edifici, per a la qual cosa, una comissió especial integrada per dos regidors i sengles contribuents determinava les quantitats a pagar d'acord amb les condicions dels immobles.

Hi havia "serens de vila", que correspon als descrits, "serens de comerç", pagats exclusivament pels establiments la custòdia dels quals se'ls encomanava. Una tercera categoria anomenada "de suplents" formava una espècie de llista d'espera per substituir a uns i uns altres quan es presentava l'ocasió. En algunes ciutats tenien prohibit asseure's abans de les dotze de la nit i, per descomptat, sempre en ple carrer, sent falta gravíssima la d'obrir un portal per ficar-se dins a dormir. També les ordenances de serens establien en quines nits podien posar-se la caputxa i a partir de quina hora. A més de la "ronda", exercien funcions especials -amb pagament a part-, com era la de despertar a algú a determinada hora o acompanyar a través dels deserts carrers a aquells que es veien en l'obligació de transitar per elles a hores desacostumades. Per cert, que l'hora a què es desitjava ser despertat es materialitzava col·locant d'altres pedres en el llindar de la casa, i d'aquesta pràctica prenien els joves inquiets de l'època per gastar bromes proporcionant despertades no desitjades a aquells veïns amb fama de tenir pitjor geni.

Amb tot, no era això el pitjor: el que tenia la desgràcia que durant un any es produïssin tres robatoris sense que ell hagués fet gens per detenir els culpables, era castigat amb la pèrdua de la plaça; per a les faltes menors estaven les multes, i un càstig especial consistia a fer-se acompanyar contínuament per un altre serè al qual tenia obligació de pagar de la seva butxaca.

En contra del que pugui pensar-se, els serens gaudien de la general consideració, i quan la ciutat de Copenhaguen va voler retre homenatge al seu fundador, el bisbe Absalon de Roskilde, va col·locar la seva estàtua en el centre de la façana del palau consistorial envoltada d'una guàrdia d'honor consistent en sis estàtues de serens vestint uniformes d'altres èpoques.

"Durant aquest temps, la Policia en els camps era a càrrec dels nobles, els qui l'exercien a través de les seves forces militars."

IV. Durant aquest temps, la Policia en els camps era a càrrec dels nobles, els quals l'exercien a través de les seves forces militars; els reis feien el propi, quan podien; en ocasions es desenvolupava aquesta mateixa activitat a l'interior de les ciutats. L'enrobustiment dels reis, en detriment de la noblesa, va fer que la succeïssin també en la part de la funció policial que exercien. Les forces armades dels reis i nobles, a diferència del sistema anterior, eren un òrgan especialment jerarquitzat o, si es prefereix, que mantenien la jerarquia dels camps de batalla, en les seves noves tasques de manteniment de l'ordre.

Aquesta Policia jerarquitzada urbana prestava servei durant les 24 hores del dia i, en raó d'això, exercia moltes més funcions que el "Guet", reduït a la nit i a la seguretat ciutadana. Efectivament, tasques tals com la neteja dels carrers, el cens dels habitants, l'ajuda a les processons i festejos, obligar els venedors a concórrer amb la seva mercaderia als mercats, i fins i tot la vigilància dels malalts infecciosos, corrien al seu càrrec. Però a la ciutat no només hi havia persones treballadores i honrades, sinó també gran quantitat d'homes dolents, la qual cosa va fer que la seguretat ciutadana fos el seu objectiu principal.

Amb tot, la màxima preocupació d'aquesta nova força no era el benestar dels ciutadans, sinó l'interès del rei, la qual cosa implicava passar a segon terme les infraccions que no afectaven directament el sobirà; es tractava d'una Policia dedicada a l'acte-protecció del governant i, en cert sentit, "legisladora". Per descomptat que la Policia administrativa no li concedia especial atenció i eren escasses les seves intervencions en la matèria. Segles després, la més bella ciutat sud-americana que va substituir a la totalitat de la seva pròpia Policia per efectius de la Policia estatal, va poder comprovar que -entre altres coses- havien sorgit en el seu terme municipal centenars d'edificis sense llicència i amb la corresponent anarquia quant a lloc, volum i destinació.

Incapaços els poders centrals d'atendre a aquestes demandes, els van permetre als municipis organitzar les seves pròpies forces policials i en una segona etapa -vist l'èxit aconseguit- a obligar a la construcció de cossos de Policia Local en totes les capitals.

LA POLICIA LOCAL. "L'adveniment de la II República va suposar una època de millorament de les Policies Locals que van veure augmentada la seva importància, consideració, equip i fins i tot sou."

V. Les Policies Locals a Espanya es veuen reconegudes, i obligatòriament imposades, per una llei de 2 d'octubre de 1877. Eren cossos armats jerarquitzats, dependents de l'alcaldia, i obligats a col·laborar amb la Policia de l'Estat en el manteniment de l'ordre públic; obligació que els va anar peremptòriament recordada en el RD de 24 de febrer de 1908. Aquesta última faceta va provocar una reacció adversa en les corporacions les quals al costat dels cossos de Policia Municipal van crear les anomenades "Guàrdies Urbanes", sobre les quals no tenien jurisdicció els governadors civils i que es van dedicar a funcions administratives i després exclusivament al trànsit. Barcelona va mantenir aquesta duplicitat fins a l'any 1939.

La legislació de principis del segle XX i finals del XIX, referent a la Policia de les ciutats, pot dividir-se en dos grans grups: les normes que es dediquen a retallar atribucions i les que els van concedint gradualment cada vegada més competències.

L'adveniment de la II República va suposar una època de millorament de les Policies Locals, que van veure augmentada la seva importància, consideració, equip i fins i tot sou. Es va començar també el procés de motorització, i on no es van poder aconseguir vehicles de motor, es van crear seccionis ciclistes. Tot aquest moviment es va veure afectat per la guerra; durant aquesta, les intervencions de la Policia Local es van centrar en l'ajuda als afectats directament o indirectament pel conflicte, i de manera especial als damnificats pels bombardejos.

La necessitat de donar col·locació a la nombrosa quantitat d'excombatents, va fer que se suavitzessin les condicions d'ingrés en els diferents Cossos de la Nació, i consegüentment als ajuntaments. Les nombroses vacants de les plantilles es van veure ocupades per un personal heterogeni, producte de la desmobilització, amb resultats diferents segons la seva capacitat, formació i, sobretot, vocació.

Correspon a aquesta època un autèntic buit legal en matèria de Policies Locals: la legislació nacional es presentava confusa, suposava principis sovint inaplicables en un cos policial; d'altra banda, els reglaments locals no eren molt més afortunats. Totes les legislacions oferien un factor comú: l'absència de tècnics en la seva redacció i de consulta prèvia abans de ser aprovats. La creixent motorització, d'una banda, i les inquietuds socials de l'altra, van fer que cada dia anessin adquirint més importància les Policies Locals, a causa del seu intens desplegament i a l'extraordinari coneixement del mitjà en el qual es desembolicaven. Predominaven les intervencions assistencials, la qual cosa ha propiciat que foren més populars que altres cossos de seguretat.

VI. Les característiques de la Policia Local moderna són:

  • Augment d'efectius. Les plantilles de Policia Local experimenten sensibles augments tots els anys i en tots els cossos. Els efectius totals excedeixen els de la Policia Nacional i, probablement, la diferència anirà augmentant d'ara endavant.
  • Increment de mitjans. Particularment, en matèria de transmissions i de motorització, el coeficient de la qual (relació vehicles/policia) aconsegueix fàcilment xifres de 0,30 i superiors.
  • Nivell cultural més elevat. Ha contribuït a això de forma indubtable la creació per les autonomies de centres especialitzats de formació policial; en menor escala, dels comandaments, però de totes maneres de forma apreciable.
  • Sorgiment de les Ciències policials. Lògica conseqüència de l'anterior, els estudis cada vegada més intensos sobre la matèria, han posat en relleu la importància i necessitat de comptar amb un conjunt ordenat de coneixements que formulin les regles necessàries per resoldre quantes qüestions es presentin en el futur.

VII. En la pràctica, i a qualsevol ajuntament, la Policia Local intervé en la preparació de la majoria de les decisions, prescindint de les que legalment pot i ha d'adoptar per si mateixa.

Si en un esforç imaginatiu suprimíssim tots els expedients en els quals ha intervingut la Policia Local, les oficines municipals es quedarien amb un escàs nombre de papers.

Això fa veritat la frase que -en elogi de la Policia del seu temps- pronunciés Sebastián Mercier en ple segle XVIII: "Al govern de la ciutat, com en els rellotges de luxe, és una humil roda de llautó la que fa que les agulles d'or puguin marcar el pas del temps sobre una esfera de plata i brillants".

Guàrdia Urbà Policies Locals Servei Municipal d'Enllaçador, 1964.

Francisco Pascual, periodista.

Un dels moments estel·lars que sens dubte va viure la ciutat de Castelló coincideix precisament amb el temps en què es crea la Guàrdia Municipal i, en certa manera, és un testimoniatge més i possiblement el més important de l'ambició que va marcar la vida local en aquell període entre dos segles. D'aquell període queda en els castellonencs un regust agredolç en el record. D'una banda, està l'orgull i el reconeixement cap a una generació absolutament exemplar per la fe que va tenir al seu poble, i d'una altra part, una espècie de soterrada frustració mantinguda durant molts anys per la sensació de no haver estat capaces de continuar aquell esforç.

Quan el ministre Javier de Burgos va portar endavant en 1833 la divisió d'Espanya en províncies i es va concedir la capitalitat provincial a Castelló, aquella decisió va ser assumida per tota la ciutat com un repte en el qual es conjugaven la grandesa i la servitud de la nova condició. Els castellonencs de l'època, conscients dels que representava aquest fet, i les institucions i entitats més representatives al capdavant, van emprendre una sèrie d'iniciatives urbanes que van canviar totalment una població que, en el context d'una economia de pagesos i artesans, va saber fer el pas endavant per posar al dia -com es diu ara- les seves infraestructures, en un final de segle brillant que va tenir la seva continuïtat en els començaments de la següent centúria. Va ser llavors quan es van concretar realitzacions tan decisives, que encara avui estan vigents, com el Passeig Ribalta, el Teatre Principal, la Plaça de bous o l'Hospital Provincial, amb la inauguració de les obres del Port que ha estat considerada com la gran iniciativa de Castelló al segle XIX.

En aquest brou de cultiu, va néixer la Guàrdia Municipal, com una conseqüència lògica en un Ajuntament amb visió de futur. Sens dubte, aquella decisió va haver de sorprendre els veïns, però des del primer moment el nou Cos va encaixar com una institució entranyable a partir de llavors a la ciutat. Els "polisseros" van passar a ser ràpidament personatges de relleu en la vida ciutadana i el quefer dels castellonencs en la successió dels dies i els treballs. A poc a poc, els guàrdies municipals van anar definint les seves funcions al servei de la població, encara que al principi tinguessin una comesa més aviat com de suport a la gestió municipal. En la petita història, i les notes a peu de pàgina de la història gran del nostre poble, es reflecteixen les mil i una anècdotes entorn d'aquells pioners, humils i honrats, molt lluny de la formació policial que adquireixen actualment els guàrdies, però en qualsevol cas amb el mateix esperit de servei, abnegació i esforç, al marge i per damunt dels coneguts acudits i divertides historietes, lògic reflex de la seva pròpia humanitat.

Certament, a partir d'aquest moment, difícilment es podrà entendre la història de Castelló en els últims cent anys sense considerar el que ha representat l'aportació de la Guàrdia Municipal en tota la seva dimensió, perquè la ciutat i el seu desenvolupament, les seves misèries i grandeses, han estat viscuts plenament per aquest Cos totalment identificat amb l'essència mateixa de la realitat ciutadana en cada època.

I al llarg de tots aquests anys, la Guàrdia Municipal no només va cobrir funcions relacionades amb l'ordre públic, sinó que va ser sobretot un estament que va exercir diferents missions d'ajuda i assistència al ciutadà. A part de la seva participació com a macers o escorta de gala en el que podríem qualificar l'apartat del protocol municipal, els guàrdies van cobrir també serveis tan estimables com el de pregoner que llegia els bans en una sèrie de llocs estratègics del nucli urbà, tant en "la vila" com en "els ravals". En aquell Castelló més familiar de fa tan sols mig segle, els que llavors érem nens envoltàvem a Tomás Llorens "el Bado", possiblement l'últim i més recordat dels nostres pregoners, per rubricar el seu ban amb el conegut "Vítol". Alguna cosa semblat en el seu contingut costumista, podríem dir de "La Gossera" i "els perreros", autèntics virtuosos en el maneig del llaç, malgrat l'emprenyament dels nens que fèiem el possible per espantar la presa i lliurar-la del tancament en el carro-cel·lular. Un d'aquells enllaçadors fumava una pipa i l'hi prenia amb calma. Va arribar a ser molt popular entre la mainada.

Col·legues dels guàrdies municipals, encara que al marge de la institució, eren els serens. Au María, les dotze de la nit i serè; era la cantinela.

Col·legues dels guàrdies municipals, encara que al marge de la institució, estaven els serens. "Ave María, les dotze de la nit i serè", era la cançó que repetien cada hora per a informació "viva voce" dels que sofrien d'insomni, perquè els dorments ni s'assabentaven. Aquells vigilants nocturns vivien una mica de la caritat pública, perquè havien d'anar a cobrar el rebut de casa a casa, sense que l'Ajuntament en realitat tingués res a veure amb el tema, almenys en el seu finançament. Malgrat això, els veïns els professaven un especial afecte i consideració pel seu lliurament en un ofici poc grat i de vegades fins i tot perillós com és sempre el de qualsevol zelador de la seguretat, i en aquest cas més encara, perquè estaven en vetlla tota la nit fins a les primeres llums de l'alba en una ciutat que dormia confiada en els seus guaites. Aquella "rara avis" a poc a poc va desaparèixer, a mesura que morien o abandonaven els més majors en edat, ja en els anys 60. I en aquesta última etapa, l'ajuntament els va acollir com a auxiliars de la Guàrdia Municipal amb un salari digne i al marge de la precarietat que van sofrir durant tants anys i a més, mai millor dit, amb nocturnitat. La placa de guàrdia municipal els va donar en aquest període final un rang d'autoritat enfront dels desaprensius que solen abundar en la nit. El xuixo i el fanal, amb el consegüent clauer, ara mateix són el record d'un ahir que cada vegada ens sembla més llunyà en contemplar el Castelló actual amb les seves mogudes nocturnes.

Eren els temps també en els quals els guardaparcs, coneguts popularment com "llegüeros", encara que tinguessin la condició de guàrdies, no depenien de la Guàrdia Municipal, sinó dels serveis corresponents de Parcs i Jardins. Per cert, el nom de *llegüeros se'ls va aplicar perquè el seu uniforme era exactament igual al dels camineros que tenien al seu càrrec el manteniment d'una llegua de camí i, d'aquí, la seva denominació popular. En l'actualitat, els guardaparcs depenen ja i formen part de la plantilla de la Policia Local.

En aquells primers anys, la Guàrdia Municipal complia una sèrie de serveis que es van mantenir fins a etapes encara relativament properes i que tenien, en ocasions, caràcter no només policial, sinó també i sobretot de funcions auxiliars a l'Ajuntament, com la distribució del llavors més aviat reduït correu municipal, quan les notificacions havien de ser lliurades en pròpia mà. Era pràctica habitual i, en algun cas, amb no poca transcendència quan es tractava de cessaments. En aquestes ocasions, i també en més alts nivells, l'arribada del "motorista" gelava l'ànima del destinatari. Temps de "urasa" i tingues-te tes.

En aquell Castelló més familiar, quan tots ho sabien tot de tots, perquè "tots ens coneixíem", els guàrdies municipals eren gairebé omnipresents a la petita ciutat de províncies.

A poc a poc, el paper del Cos va anar prenent una major transcendència a mesura que paral·lelament creixia la ciutat. En aquell Castelló més familiar, quan tots ho sabien tot de tots, perquè "tots ens coneixíem", els guàrdies municipals eren gairebé omnipresents a la petita ciutat de províncies, ja que al cap i a la fi tota l'activitat es desenvolupava entorn de la Casa de l'Ajuntament i la Plaça Major. La seva popularitat era evident i no precisament per les multes, ja que llavors a ningú se li ocorria denunciar com no fóra en situacions de greu conflictivitat que, d'altra banda, gens tenia a veure amb aquell tràfic de carros i bicicletes. No obstant això, en els anys 20, ja figuren en la plantilla guàrdies de circulació, i també, els primers ciclistes, als quals els nens coneixien amb certa mala intenció com la "patrulla volant".

Per aquell temps, com ara encara, punts conflictius de la circulació eren "els Quatre Cantons" i la "Porta del Sol". Ja a la fi dels 50 van aparèixer els primers passos de vianants senyalitzats que van motivar no pocs acudits, sobretot quan l'urbà es posava seriós i ordenava els vianants despistats, a cop de xiulet i amb grans escarafalls, a complir la norma al crit de "Per la ralla!". Va ser en 1961 quan es van instal·lar els semàfors en els Quatre Cantons i no gaire després arribarien ja els "passos de zebra", amb la seva "benaventurats els que creuen en els passos de zebra, perquè ells veuran aviat a Déu". Mentrestant, el parc mòbil de la Guàrdia Municipal ja no només comptava amb les eficients bicicletes, sinó que també van arribar les primeres motocicletes i alguna amb sidecar inclòs, que amb alguna freqüència era utilitzat per als seus desplaçaments pel cap.

La gran expansió de Castelló, sens dubte la major de la seva història, es produiria en aquella dècada que avui es recorda com a "prodigiosa" dels anys 60. La ciutat va duplicar pràcticament la seva problació en poc més de sis anys i va superar la barrera dels cent mil habitants, al mateix temps que sorgien un darrere l'altre tot un llarg rosari de grups perifèrics al marge de tota legalitat urbanística, però que, lògicament, aviat van exigir també els serveis propis de qualsevol nucli urbà, incloses les prestacions de policia. Van ser els anys del gran desenvolupament, quan Castelló va passar de ser una població eminentment agrària a viure plenament tot un procés espectacular d'industrialització que va començar en 1965 amb Fertiberia i, dos anys després, va tenir la seva continuïtat en la inauguració en el Serrallo de la refineria de petrolis de ESSO, al mateix temps que el sector tauleller vivia també la seva primera revolució tecnològica i altres sectors com el tèxtil i la fusta creixien en temps de desenvolupament sota la batuta dels tecnòcrates al govern.

En el record de les gents perdura la imatge d'aquell sergent Bellés, inspector-cap Emilio Bellés Gasulla, que va exercir el comandament en la postguerra. Era tan "especial" que fins i tot vigilava el bon ordre, i circulin per la dreta, en la volteta pel carrer d'Enmig, segons deia "perquè el personal aprengués a caminar correctament per la vorera", o sigui que sempre per la dreta, tant a l'anada com a la volta, mentre el cap romania atent a la roda, passejant pel centre de la calçada a dalt i a baix al llarg del carrer. Impossible més uniformitat, bon ordre i urbanitat.

En arribar el Nadal, els castellonencs s'acordaven de la Guàrdia Municipal i els lliuraven obsequis en els punts on es trobaven aquells guàrdies urbans de casc, guerrera i guants blancs.

Però, indubtablement, el que arribaria a ser cap per antonomàsia de la Guàrdia Municipal va ser el bo de don Benito Ferro Vaamonde, al qual alguns van voler veure importants relacions familiars pel segon cognom, malgrat l'ortografia, ben diferent del Bahamonde del Cabdill. Aquell cap, que va venir de Galícia, va casar a Castelló i va anar amb caràcter general com un castellonenc més, plenament integrat en una família de profunda arrel castellonera. Amb la seva gran humanitat, don Benito aviat es va fer popular a la ciutat i va ocupar el càrrec durant més de vint anys, en els quals la Guàrdia va avançar en la seva modernització, fins que va arribar un moment en el qual es van imposar nous criteris més adequats a la realitat. Sota el seu comandament, el Cos encara va mantenir gran part de la filosofia fundacional, bé lluny del que arribaria a ser un Cos d'aquestes característiques, però de qualsevol manera van imposar la missió encomanada des de la complicitat amable amb el veïnat pel de tots, en un ambient que encara podia permetre's el luxe de ser familiar. Eren els anys en els quals, en arribar el Nadal, els castellonencs s'acordaven de la Guàrdia Municipal i els lliuraven obsequis en els punts on es trobaven aquells guàrdies urbans de casc, guerrera i guants blancs, en els enclavaments més conflictius per al trànsit. Al costat de l'ombrel·la sota la qual es resguardava l'agent, durant uns dies, s'amuntegaven ampolles de xampany, sidra, licors i productes alimentosos. Per cert, en alguna cruïlla, per salvar al "urbà" es va habilitar una espècie de podi, que li feia més visible davant els conductors distrets. Una imatge entranyable era la del guàrdia de la plaça de la Pau, per cert, que estava obligat a donar preferència de pas a la Panderola. En el contrapunt més greu, menys amable, els serveis en els encreuament de les carreteres de l'Alcora i Borriol amb el desviament de la carretera nacional.

Amb la recuperació de les llibertats i la democràcia, també la dona va trobar el seu lloc en les files de la nova Policia Local, molt més oberta i amb un renovat concepte de la seva funció social. Les primeres dones policies van comparèixer davant el veïnat en el 81 i aviat van adquirir major importància en el conjunt de la plantilla, al marge de qualsevol tòpic amb aires de discriminació. D'alguna manera, en el conjunt de la dona policia, va constituir notícia rellevant l'ascens de Charo a l'ocupació de sergent. Va ser tota una fita i, amb això, es va obrir un nou ventall de possibilitats en la promoció femenina del Cos. Avui seria impensable una Policia Local a Castelló sense la presència de la dona.

I Castelló vivia la seva vida en paral·lel amb la de la Policia Local. En aquests últims cinquanta anys, per exemple, la ciutat ha tingut esdeveniments i commemoracions com el VII centenari de la seva fundació en 1952, la creació de la nova diòcesi de Sogorb-Castelló amb la solemne entrada del bisbe en 1960, i el VI centenari de la Santa Trobada en 1966. Va ser en 1963 quan la Panderola va desaparèixer després de tres quarts de segle de vida. Esdeveniments més recents van ser la creació del Col·legi Universitari en 1969, un any després la dessecació de la Marjaleria i en 1971 la inauguració del nou recinte de la Pèrgola, per citar algunes fites que perduren en la memòria col·lectiva. En tots ells explica el testimoniatge i la presència de la Policia Local.

Però, entre les llums i les ombres que marquen la vida de Castelló al llarg dels últims cent anys, estan d'una banda les circumstàncies tan felices com les visites d'il·lustres personalitats o la bona nova en el compliment de sentides aspiracions, mentre en l'altra cara, pesen esdeveniments especialment dolorosos pels quals encara gemega el vent de la història.

Així, encara dol l'ànima quan als més majors els assalta l'evocació d'aquella tragèdia del cinema La Paz en 1921, igual que la catàstrofe que va significar el desbordament del riu Sec en la nit del 29 de setembre de 1949 amb la seqüela d'aquells onze morts que van omplir de dolor una ciutat abatuda en la seva lluita contra l'aigua i el fang. Moments també especialment durs van ser incendis que van afectar a béns urbans a paratges entranyables, com aquell foc que va destruir la drogueria de Blanch al carrer Alloza o el del Molí de l'Arròs, per citar casos concrets que en el seu moment van tenir gran impacte en aquella ciutat encara amb aires pagesos, i els incendis en el Desert de les Palmes que, encara que no és terme de Castelló, afecta també directament al benestar dels castellonencs. Al llarg dels últims lustres no han faltat lamentablement les inundacions, especialment a les zones baixes del terme municipal i a l'entorn del Grau, així com tremendes gelades que van assolar la nostra agricultura i, de manera més significativa, la nevada de 1946, any que encara roman en el record com a "l'any de la nevà".

Per contra, el goig va estar en les visites reals i també de l'anterior Cap de l'Estat. L'any 1905 va arribar a la nostra ciutat, de pas i per via fèrria, el rei Alfonso XIII, al que van convèncer perquè recorregués els carrers en carruatge. El propi monarca afirmaria en acomiadar-se que es portava el millor record d'aquesta ciutat. Va ser la seva única estada a Castelló en aquest segle, però queda en els anals com un esdeveniment inoblidable. Respecte al general Franco, va estar per primera vegada a Castelló en una breu parada en el seu desplaçament des de Barcelona a València en ocasió de la greu riuada que va afectar a la ciutat del *Túria. Tornaria en 1958, en aquesta ocasió ja amb un ampli programa d'actes i inauguració, i el seu últim viatge a la nostra ciutat es va produir al juny de 1967, acompanyat de la seva esposa i de diversos ministres, en ocasió de la inauguració de la Residència de la Seguretat Social, la refineria *ESSO Petrolis Espanyols, l'Escola de Mestratge Industrial i el Col·legi Menor Serra de Espadán de la Secció Femenina.

La primera vegada que els reis Juan Carlos i Sofia van estar a Castelló va ser en 1976, en moments il·lusionants pel començament de la transició, i van visitar també diferents pobles de la província com Nules, Onda i Morella. Els castellonencs es van bolcar en la seva adhesió als monarques i es van amuntegar sobretot a la plaça Major davant l'Ajuntament per aclamar a la parella reial quan va comparèixer en la balconada principal de la Casa de la ciutat. Els sobirans tornarien en 1993 per col·locar la primera pedra de la Ciutat Universitària i, fa uns mesos el Príncep d'Astúries inaugurava el primer complex del nou Campus universitari i assistia a la col·locació de la primera pedra de les obres de soterrament de la via fèrria en una circumstància absolutament històrica.

Al llarg d'aquests últims cent anys, la presència de la Policia Local ha estat constant, discreta i callada, però de gran eficàcia per al normal desenvolupament en la convivència dels ciutadans.

En aquests i altres esdeveniments que configuren capítols rellevants en la crònica del que ha estat la vida dels castellonencs al llarg d'aquests últims cent anys, la presència de la Policia Local ha estat constant, discreta i callada, però de gran eficàcia per al normal desenvolupament en la convivència dels ciutadans, tant en els moments feliços com en els més desafortunats. Avui, la Policia Local és un Cos perfectament preparat en les seves diferents especialitats, d'acord amb les exigències d'una ciutat moderna i progressista. La formació i dotacions del personal en els seus diferents graus i seccions és la millor garantia en l'exercici de les llibertats públiques. Aquelles bicicletes d'antany han estat substituïdes per les més modernes motocicletes, amb l'existència d'una flota de vehicles absolutament preparats per a la comesa pròpia d'una Policia, que està aquí no per a la repressió, sinó fonamentalment amb caràcter de prevenció i ajuda al veïnat, perquè Castelló sigui una ciutat més grata i amb major qualitat de vida. La imatge més moderna, per recent, podria ser ja el lloc de la Policia Local a la platja, nota que ve a definir el nivell d'adaptació d'aquest servei, així com la voluntat de potenciar el turisme i la promoció de Castelló cap a l'exterior des de les instàncies municipals.

Serveis prestats

Consisteix a realitzar aquelles intervencions dirigides a evitar la comissió d'actes delictius, i, si s'han produït, iniciar els esbrinaments pertinents per a la detenció del/dels autor/es, en coordinació amb altres cossos de seguretat i inclou:

  • La vigilància i control dels espais públics.
  • La vigilància i custòdia dels edificis, infraestructures i instal·lacions municipals.
  • La protecció de les autoritats.
  • La protecció i suport al funcionament dels serveis municipals.
  • La vigilància de l'oferta i consum de drogues, begudes alcohòliques, tabac i altres substàncies addictives.
  • La intervenció davant la tinença il·lícita d'armes i el seu decomís, per a la seua remissió a l'òrgan competent.
  • La intervenció i la investigació dels actes de vandalisme i danys que afecten béns o serveis municipals.
  • La resposta immediata davant demandes urgent de seguretat.
  • L'acordonament de zones i escenes delictives, preservant-les de la seua contaminació.
  • La prevenció d'actes que atempten contra la seguretat ciutadana.

Constitueix l'enllaç amb moviments associatius, veïnals i professionals de la ciutat, amb l'objectiu d'apropar més la Policia a la ciutadania i, entre d'altres, engloba:

  • La intervenció i mediació en cas de conflicte entre veïns i, en general, la col·laboració en la resolució de conflictes privats.
  • L'educació cívica en el compliment de les normes generals de convivència.
  • Les campanyes informatives i altres accions preventives.
  • En el seu vessant general de control i permanent supervisió, la vigilància del compliment de les normes administratives de totes les activitats i actituds que influeixen en el normal desenvolupament de l'ordenada i pacífica convivència i ús dels espais públics.
  • La col·laboració permanent amb els organismes i serveis de benestar social.
  • La vigilància de l'escolarització obligatòria.
  • La participació en el tractament dels conflictes socials.
  • La percepció de la inseguretat i el seu tractament i intervenció.

Que assegura:

  • Les primeres actuacions per delicte flagrant.
  • Les primeres diligències de prevenció, els actes necessaris d'investigació per ordenar aquelles, i la inicial custòdia de detinguts i dels objectes i proves relacionades amb la seua comissió, fins a la seua posada a la disposició de l'Autoritat Judicial.
  • Les diligències per delictes contra la seguretat del trànsit o relacionats amb accidents de trànsit i la seua investigació.
  • Les diligències per il·lícits penals contra el patrimoni públic municipal, actes de vandalisme i danys que afecten béns o serveis municipals, contra les autoritats municipals i els seus agents i els funcionaris públics.
  • La posada a disposició i la col·laboració permanent amb la Fiscalia de Menors, especialment en el control de les causes de l'absentisme escolar.
  • L'atenció i tramitació de denúncies, en els termes acordats en Junta Local de Seguretat.
  • La resta d'actuacions ordenades per l'autoritat judicial o el ministeri fiscal.

Especialment a persones en situació de desemparament, menors, gent gran, víctimes d'accident o de delictes. En general, tracta d'informar i ajudar el ciutadà i efectuar labors de protecció civil en situacions d'emergència. S'hi inclouen:

  • La informació als ciutadans.
  • L'auxili i atenció a les víctimes o persones en situació de risc.
  • L'assistència a víctimes de la violència en l'àmbit familiar i dels delictes contra la llibertat i identitat sexual.
  • La col·laboració amb els serveis d'emergència i de protecció civil.
  • La col·laboració en la recerca de persones desaparegudes.
  • La col·laboració en la recerca d'animals o objectes perduts.
  • La protecció i auxili dels col·lectius especialment vulnerables.

La seua tasca consisteix a realitzar les actuacions necessàries encaminades a comprovar l'adequació de les activitats a les Ordenances Municipals i resta de reglaments i comprendria:

  • La funció de vetllar pel compliment de les ordenances, reglaments i altres resolucions de caràcter administratiu municipal; i, en general, de les lleis, reglaments i altres disposicions administratives de caràcter autonòmic, estatal o comunitari europeu, en les quals s'especifiquen competències envers les Policies.
  • Instrucció d'expedients per molèsties entre veïns, sorolls i animals.
  • La inspecció de les activitats qualificades, obres, ocupacions de la via pública, comerç i, en general, de totes les activitats que influeixen en el normal desenvolupament de l'ordenada i pacífica convivència i ús dels espais públics.

Amb l'objectiu d'assegurar la lliure circulació dels ciutadans, la Policia ordena i regula el trànsit de vehicles i persones, així com l'estacionament en la via pública. que, entre d'altres, reuneix:

  • L'Educació Viària, amb caràcter general, que comprèn, entre d'altres, les campanyes divulgatives sobre la sinistralitat urbana i la seua forma de reduir-la, i sobre les normes de trànsit i seguretat viària i les seues reformes.
  • Educació Viària especialitzada en l'àmbit escolar. L'objectiu d'aquesta formació escolar és el de contribuir a crear consciència viària al conjunt de la població.
  • L'ordenació i regulació del trànsit en les vies públiques.
  • La senyalització eventual de les vies públiques amb motiu d'actes i esdeveniments i altres relacionades amb la reordenació dels fluxos circulatoris.
  • La proposta i estudi de la senyalització estàtica.
  • La informació sobre situació del trànsit i sobre itineraris alternatius.
  • Les campanyes i altres polítiques de seguretat viària.
  • L'assistència en cas d'accident de trànsit.
  • La investigació dels accidents de trànsit i elaboració dels corresponents atestats.
  • Els estudis de sinistralitat urbana, detecció les seues causes i tendències i la proposta de mesures per a la seua evitació i minoració.
  • L'assistència immediata i diferida a les víctimes dels accidents de trànsit.

Té com a missió el compliment dels serveis policials bàsics i a l'atenció a les polítiques agropecuàries a les zones extraurbanes del terme municipal.

Li correspon vetllar pel compliment de les disposicions vigents en matèria de medi ambient, i fa referència, entre d'altres, a la vigilància, inspecció, control i formulació d'informes, denúncies i aixecament d'actes, i a l'adopció de mesures urgents i cautelars, en matèria mediambiental i sanitària, especialment en el control d'abocaments i emissions contaminants i en la col·laboració per a la detecció i control d'epidèmies, i a la protecció d'animals domèstics, espècies protegides, i la vigilància i control sobre la tinença d'animals potencialment perillosos.

La disposició dels recursos i eines tecnològiques necessàries per a l'adequat exercici de les funcions vistes en els números anteriors; especialment, la disposició i manteniment d'eines i instruments metereològics.

Constitueix el Servei Especialitzat de Policia Local el conjunt de prestacions i activitats de naturalesa específica, assegurades a tots els ciutadans en el marc territorial del terme municipal. Pretén que les respostes donades a les demandes veïnals que precisen d'una especial atenció, atenent a la seua complexitat i/o a l'existència d'eines que puguen millorar els seus resultats, es doten del necessari per a tal fi. Per a això, a més de comptar amb les dotacions materials i tecnològiques oportunes i més innovadores, es considera essencial l'especial incidència en el factor humà, pretenent, a través d'una específica formació i continu reciclatge, professionalitzar en l'alt rendiment els seus gestors.

Són Serveis Integrals aquells que, en un àmbit territorial determinat, assumeixen el compliment del conjunt de serveis policials bàsics per satisfer les demandes i necessitats dels veïns i transeünts existents en aquest entorn; i, en la mesura del possible, assumeixen el compliment de les funcions especialitzades o tramiten la sol·licitud per a la compareixença d'aquells quan siga necessari.

Àmbit Geogràfic

El Servei de Policia de Platja (SSP) cobreix la franja litoral del nord del terme municipal de Castelló i comprèn els sectors o franges següents:

  • Zona 1-A. Parc Litoral, arena Platja del Pinar.
  • Zona 1-B. Passeig Marítim (Ferrandis Salvador), arena platges Gurugú i Serradal.

Independentment d'aquest servei però coordinat amb aquest, s'estableix un SERVEI ESPECIAL DE MARJALERIA (SEM), així com la vigilància del Pinar.

Horari, jornades i calendari

Des de la primera quinzena del mes de juny fins a la primera quinzena del mes de setembre. (del 15/06/10 al 16/09/10) De les 10:00 a les 20:00 hores, els 7 dies de la setmana.

Recursos Humans

  • 2 oficials i 10 agents de Policia Local.
    • Cada setmana completa: 1 oficial coordinador (que ho és també del Districte Marítim) i 5 Agents de Policia Local.
    • La qual cosa suposa: 1 oficial; una patrulla bicicleta/quad en la zona 1A i altra en la zona 1B; i un vehicle en la zona 2.
  • 12 voluntaris de Protecció Civil, que cobreixen permanentment l'atenció als llocs (casetes) i patrullen (recorren) les zones 1A i 1B en parelles amb funcions informatives i de suport.

Recursos materials

  • 2 llocs, punt d'informació i atenció al ciutadà.
    • 1 en Parc Litoral, davant del Planetari. - 1 en Av. Ferrandis Salvador, Platja Serradal davant dels apartaments Olamar (entre el llit del riu Sec i la corba Carabiners)
  • També en la zona se situen 3 casetes de socorrisme: 1 davant del Planetari, una altra davant del C/ Mar Adriàtic (al costat del lloc d'informació i atenció de Policia Local) i una altra al costat del punt d'Informació Turística.
  • 1 turisme (vehicle radiopatrulla) Sr. Oficial.
  • 1 turisme (vehicle radiopatrulla) Zona 2.
  • 2 Bicicletes en la Zona 1A.
  • 2 Bicicletes en la zona 1B.
  • Zona Pinar i Golf de Golf Costa Azahar, patrulla amb bicicleta.

Distribució de recursos.

El SPP cada dia organitza el servei de la següent manera:

  • Per torn
    • 1 oficial coordinador.
    • 1 Vehicle radiopatrulla.
    • 1 Patrulla Policia Local amb bicicleta per a la zona 1A.
    • 1 Patrulla Policia Local amb bicicleta per a la zona 1B.
  • Les patrulles 1A i 1B s'alternen en el patrullatge amb el quad.
    • 1 voluntari Protecció Civil permanentment en el lloc de Policia Local zona sud.
    • 1 voluntari Protecció Civil permanentment en el lloc de Policia Local zona nord.
    • 1 patrulla d'informació i suport de Protecció Civil en les zones 1A i 1B.

Funcions

Partint que l'SPP atén a totes les funcions naturals de Policia, podem concretar les següents:

  • Atenció a la seguretat urbana en general en tota l'àrea d'influència
  • Control d'estacionaments i compliment d'ordenances.
  • Policia assistencial i col·laboració amb els serveis de socorrisme en assistències sanitàries.
  • Punt d'atenció i informació permanent a usuaris, veïns i visitants.

Àmbit Geogràfic

El Servei Especial de Marjaleria (SEM) cobreix els sectors o franges següents:

  • Zona 2. Urbanitzacions des de la línia Est a Oest que forma el carrer Astrònom Francès Aragó (Planetari) fins al límit amb Benicàssim, de sud a nord i des del camí Serradal fins al Litoral, d'oest a est.
  • Zona 2. Urbanitzacions en l'interior del perímetre des de l'avinguda Ferrandis Salvador al camí Donació per l'avinguda Germans Bou, des de l'avinguda Germans Bou al camí La Ratlla (Benicàssim) pel camí Donació, des del camí Donació a l'avinguda Ferrandis Salvador pel camí La Ratlla (Benicàssim) i des del camí La Ratlla (Benicàssim) a l'avinguda Germans Bou per l'avinguda Ferrandis Salvador.

Horari, jornades i calendari

  • De les 06:00 a les 22:00 hores.
  • Els 7 dies de la setmana en torns de matí i tarda (la nit que estiga coberta amb el servei ordinari -G.I.R- amb el mateix règim, excepte incidències).

Recursos Humans

4 agents de Policia Local 2 d'ells del Grup de Policia Rural.

Recursos materials

1 SUP radiopatrulla.

Funcions

  • Atenció a la seguretat urbana en general en tota l'àrea d'influència.
  • Control d'estacionaments i compliment d'ordenances.
  • Policia assistencial, col·laboració veïnal i suport a les assistències sanitàries locals.
  • Orientació i informació sobre el tràmit de denúncies.
  • Vigilància d'urbanitzacions i espais protegits.