16/07/2016

20160704 bicicas parque ribalta (7)(1).jpg

El perfil d'usuari mitjà és un jove de 18 a 29 anys que es trasllada amb bicicleta entre el centre, l'estació de tren i l'UJI en horari laboral.

El balanç de Bicicas en la primera meitat de 2016 revela un ús cada vegada més intensiu del servei, i supera així els seus registres històrics tant en préstecs, com en usuaris actius i en usos diaris de cada bicicleta. De gener a juny d'enguany s'han registrat quasi tants préstecs acumulats (465.000) com els que van haver-hi en tot 2015 (500.000), amb un rècord de 100.000 mensuals al maig, i es va superar al juny els 4.000 usuaris actius. El servei municipal està consolidant clarament la bicicleta com a mitjà de transport urbà a Castelló, liderat pel perfil d'usuari mitjà que dibuixen les estadístiques: jove d'entre 18 i 29 anys que circula en horari laboral entre el centre, l'estació de tren i la Universitat Jaume I.

La mitjana de vegades al mes que els castellonencs agafen una bici del servei de préstec és de 77.500 en el que va d'any, quan en 2015 va ser de 45.000, la qual cosa suposa un increment del 72%. Destaca el mes de maig amb més de 100.000, un 121% més que l'any passat, i es va convertir en el mes que major ús ha registrat Bicicas des que es va engegar en 2008. Cada dia circulen de mitjana 2.730 bicicletes per Castelló, enfront de les 2.030 de 2015 i les 1.190 de 2014. I cada bici s'utilitza major nombre de vegades per jornada, aconseguint els 9,48 usos per dia de mitjana de dilluns a divendres.

Per primera vegada des que el servei municipal es va fer de pagament en 2011 se superen els 4.000 usuaris actius, 500 més des que va començar l'any. Prova de l'accessibilitat i la satisfacció que genera el servei, aqueixa xifra s'iguala cada vegada més al total de registres, 4.700, reduint-se progressivament els no actius. Una evolució que també s'explica per l'àmplia oferta d'abonaments que s'adapta als diferents perfils d'usuaris; si ben l'abonament anual, que té un cost de sol 24€, és clarament majoritari, cada vegada es registren més mensuals (10€) i diaris (2€) per a fer un ús puntual. I per la qualitat i agilitat del servei, representada en la nova app de Bicicas, llançada el passat mes de febrer, o en la recent ampliació de bases (Farola i avinguda del Mar) i renovació de bicis.

Perfil de ciclista i bases més usades.

Les estadístiques més il·lustratives de qui i com s'utilitza el servei municipal són les demogràfiques: els joves estudiants i treballadors són els que més circulen amb bicicleta a Castelló. El 42% dels usuaris actius registrats fins a juny de 2016 tenen entre 18 i 29 anys, seguits de la franja de 30 a 44 anys, que significa un 26%, els de 45 a 64 (24%) i, ja a molta distància, els menors de 18 (7%) i els majors de 64, que amb prou faenes arriben al 1%. Progressivament, van guanyant pes els usuaris procedents d'altres localitats de Castelló (382) i de València (81), que junts suposen el 11% del total d'usuaris actius.

Les hores amb llum natural, i especialment els matins, són les que registren major nombre de préstecs, la qual cosa unit a la localització de les bases més demandades, apunten a un usuari que troba en Bicicas un servei pràctic i fiable per a moure's per la ciutat en dies laborables. A més, també es demostra que en moltes ocasions cerca la intermodalitat, és a dir, enllaços amb el tren, el TRAM o l'autobús. Així, el rànquing de les 10 estacions de préstec de bicicletes més utilitzades en els sis primers mesos de 2016 no experimenta canvis pel que fa a l'any passat:

Estació de Renfe

Passeig de Morella

Tinença d'Alcaldia Oest (parc Ribalta)

UJI - Facultat d'Humanes

Sos Baynat (Raval Universitari)

Plaça Borrull

Avinguda del Rei (Correus)

Plaça de Teodoro Izquierdo

Plaça del Doctor Marañón

Plaça de la Peixateria

Potenciar l'ús de la bicicleta.

El regidor d'Ordenació del Territori, Mobilitat i Àrea Metropolitana, Rafa Simó, ha mostrat la seua satisfacció pels resultats del primer semestre de l'any i l'increment d'usuaris que registra mes a mes aquest servei municipal. Simó ha recordat que el Govern Local està elaborant el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, una eina que tindrà com a objectius principals "la millora del servei de transport públic i l'aposta per l'ús de la bicicleta". L'edil ha incidit que també s'està treballant en el Pla Director de la Bicicleta "que es trobava totalment aparcat i que marcarà les línies estratègiques de l'ús de la bicicleta en tota la ciutat amb especial atenció a la connexió de carrils bici" a més de promoure facilitats en el pagament com l'exempció per a les persones en desocupació o en risc d'exclusió social o introduir el pagament amb mòbil per al transport Públic i el BiciCas.