07/04/2025
L'alcaldessa de Castelló, Begoña Carrasco, al costat de la regidora de Benestar Social, Maica Hurtado, ha participat aquest dilluns en la lectura del manifest pel Dia del Poble Gitano. L'acte ha comptat amb la presència de la presidenta de la Fundació Panjab, Ana Jiménez, el coordinador de Fundació Secretariat Gitano, Francisco Escudero i de l'Associació Gitana la coordinadora Amparo Escudero.
Entitats com Càritas i Fundació Amigó, també han sigut presents en l'acte en commemoració del Dia Internacional del Poble Gitano, que és el 8 d'abril, però s'ha avançat un dia a Castelló a petició dels col·lectius.
L'alcaldessa, ha posat en valor la celebració d'aquesta efemèride que afirma “és una data de reconeixement, de memòria, però també - i sobretot - de dignitat” ja que assenyala, “parlar del poble gitano és parlar de sis segles d'història compartida, d'una identitat que ha resistit, que ha florit, que ha deixat empremta als nostres carrers, en les nostres famílies, en la nostra cultura”.
La primera edil ha posat l'accent en el compromís del govern municipal per aconseguir “que el futur del poble gitano s'escriga amb igualtat, amb oportunitats i amb orgull. Des de l'Ajuntament de Castelló continuarem posant tots els mitjans al nostre abast perquè així siga”.
En aquest sentit Carrasco ha recordat que “precisament en el Saló de Plens es va aprovar que es commemore l'arribada del poble gitano a Espanya i a Castelló, amb un carrer, un emplaçament públic a la nostra ciutat que ens el recorde i que ho visibilitze tots els dies”.
Així mateix ha afegit que “tots els grups polítics aprovem per unanimitat una Declaració Institucional en commemoració del 600 aniversari de l'arribada del poble gitano a Espanya amb l'objectiu d'enfortir el compromís amb la defensa dels drets civils de la comunitat gitana, la lluita de la inclusió escolar i el desmantellament de qualsevol anacronisme que llastre les oportunitats de la comunitat gitana. En definitiva, el que pretén és un Castelló més inclusiu”.
L'alcaldessa també ha posat en valor les iniciatives que diversos col·lectius de la ciutat impulsen per a la integració i el suport als ciutadans gitanos a Castelló com és Càritas, pel seu treball en el Taller Jove del Barranquet i a través de La Llar i la Fundació Amigó, pel seu treball amb el programa Kumpania.
L'edil de Benestar Social, Maica Hurtado també ha indicat que “hui no sols commemorem una data, sinó que celebrem la vida, la resistència i l'esperança. I ho fem de la mà, perquè només junts podem construir una ciutat més justa, més humana”.
Lectura del manifest
Des de l'Associació Gitana, la seua coordinadora, Amparo Requena ha fet referència a la commemoració dels 600 anys d'història a Espanya i ha destacat que “és moment de situar al poble gitano al mateix nivell simbòlic i institucional que la resta de comunitats, pobles o nacionalitats”. Així mateix ha afirmat que són molts els reptes encara pendents; com la pobresa, el nivell educatiu, la imatge social i el paper de la dona.
El representant de la Fundació Panjab, Tito Giménez ha parlat del reconeixement i la igualtat d'oportunitats, instant les administracions a assumir “un compromís públic de reconeixement institucional de la identitat, la història i la cultura gitanes i donar una resposta enfront de la pobresa i la desigualtat estructural que impedeixen el progrés del poble gitano”.
Finalment, des de la Fundació Secretariat Gitano, Sandra Salazar, ha conclòs el manifest assenyalant que “aquest 600 aniversari ha de ser una oportunitat per a conéixer al poble gitano en totes les seues dimensions; cultural, històric, però també els valors i tradicions sobre els quals se sustenta la nostra identitat”.
Després de la lectura del manifest, l'esdeveniment ha conclòs amb la interpretació de l'himne “Gelem, Gelem”, a càrrec de; Mercedes Garcia Bermúdez, Mioara Ahicart Ernesto i Marina Fernández Ojeda.
Commemoració del Dia Internacional
Entre els actes programats, el dimarts 8 d'abril, Dia Internacional del poble Gitano s'il·luminarà la font de la Plaça Major i la façana del Fadrí amb els colors de la bandera gitana.
Així mateix, s'ha col·locat una lona amb la bandera gitana en la façana de l'edifici nou de l'Ajuntament, acompanyada de banderoles en els fanals de la Plaça Major, així com un tòtem informatiu en la Plaça de la Pescateria, fins al divendres 11 d'abril.