21/09/2023

La Junta de Govern Local de l'Ajuntament de Castelló ha aprovat aquest dimecres el nou projecte de Zona de Baixes Emissions en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) finançat amb els Fons Europeus Next Generation que ha sigut redissenyat per l'actual equip de govern per a adaptar-ho a la ciutat després de comptar amb la participació ciutadana. Es tracta d'un projecte que s'ha repensat i redissenyat en temps rècord, tal com es va comprometre des del principi l'equip de govern local que presideix Begoña Carrasco, i que arriba amb importants novetats: no es restringirà al trànsit de vehicles cap dels carrers integrats en el perímetre de la ZBE, es ‘salven’ de la desaparició més de 200 places d'aparcament per als veïns i incorpora més arbrat i zones verdes, per la qual cosa suposa una millora més que considerable per als veïns, que veuran transformats més de 745.000 metres quadrats, sense que supose un problema afegit l'accessibilitat als seus habitatges o punts de serveis. Els treballs començaran a executar-se per fases de manera imminent i hauran d'estar conclosos el 31 de desembre de 2025.


L'Ajuntament de Castelló ha redissenyat el projecte de ZBE que va deixar l'anterior govern i que tancava al trànsit 745.000 metres quadrats, afectant greument comerços, pimes i autònoms, sobretot del sector de l'hostaleria i comerç. Ara, en temps rècord, s'ha aconseguit adaptar el projecte a la idiosincràsia de la ciutat, complint amb els requisits que marca Europa per a respectar la Zona de Baixes Emissions, i tenint en compte als veïns i empresaris. D'aquesta manera no es perden els 8 milions de fons europeus previstos, una injecció de fons que es transformen en “una oportunitat” per a “millorar” la imatge i les prestacions als ciutadans de les vies públiques de Castelló, sense renunciar al calmat del trànsit.


Hui s'ha presentat en roda de premsa aquest projecte que millorarà l'accessibilitat de la capital de la Plana. L'alcaldessa, Begoña Carrasco, ha estat acompanyada dels regidors d'Urbanisme i Serveis Públics, Sergio Toledo; de Mobilitat, Cristian Ramírez; de Seguretat Ciutadana, Antonio Ortolá; i de Participació Ciutadana, Paco Cabañero, entre altres representants de l'executiu local, a més dels tècnics de les àrees municipals que participen en la iniciativa i membres de l'empresa adjudicatària.


Carrasco ha explicat que el redisseny de la nova Zona de Baixes Emissions “és la demostració que voler és poder. Com totes les ciutats de més de 50.000 habitants, la normativa europea obliga a establir una zona de baixes emissions però no diu com, ho deixa en mans dels ajuntaments, per tant nosaltres hem transformat el projecte per a no perdre els 8 milions de finançament europeu. Demanem una pròrroga al Ministeri que ens ha permés ampliar terminis, amb el que el projecte ha d'estar executat abans del 31 de desembre de 2025”.


“L'esperit o filosofia de les reunions amb els veïns ha sigut convertir el que és una norma d'obligat compliment quant a objectius en una oportunitat per a transformar Castelló en benefici dels castellonencs, perquè siga un espai més modern, amb una imatge unificada, més accessible i més apta per als ciutadans”, ha afirmat Begoña Carrasco.


L'actual equip de govern municipal va prendre possessió del seu càrrec el 17 de juny de 2023 i des de llavors, han sigut múltiples les reunions mantingudes amb l'equip tècnic de l'Ajuntament de Castelló (àrea d'Urbanisme i Serveis Públics; àrea de Mobilitat i Oficina de Coordinació de Fons Europeus), així com l'empresa adjudicatària del projecte, amb la finalitat d'analitzar, revisar i proposar un nou model de Zona de Baixes Emissions que fora menys radical en les seues conseqüències per a residents, comerç, hostaleria i veïns en general i, sobretot, comptant amb la participació ciutadana directa com a prioritat.


“Abans d'aprovar aquest projecte, hem mantingut reunions amb associacions de veïns i directament amb residents afectats. Més de 200 persones han volgut participar i fer les seues aportacions que hem recollit. Castelló no és Madrid o Barcelona quant als nivells de contaminació. Afortunadament, els mesuraments a Castelló no ens situen en nivells contaminants i així volem mantindre-ho. El nou projecte no restringeix l'accés a vehicles, només en moments puntuals i quan els mesuradors de la qualitat de l'aire l'indiquen, es limitarien els accessos de manera temporal”, ha afegit.


Per la seua part, el regidor de Seguretat Ciutadana, Antonio Ortolá, ha destacat que “estem molt satisfets amb el nou projecte de Zona de Baixes Emissions perquè era també un compromís del nostre programa no restringir al trànsit els 745.000 metres quadrats que havia plantejat l'anterior govern i s'ha dut a terme en temps rècord. Això és un símptoma del bon funcionament del govern”.


 


Nova versió del projecte de Zona de Baixes Emissions


El regidor de Serveis Públics, Sergio Toledo, ha assenyalat que “el projecte original eliminava més de 360 places d'aparcament als carrers del centre i hem recuperat 219. També hem augmentat les zones verdes en un 5% i els espais estancials amb ombra en un 195%, un 12% d'arbratge més i un 53% més de jardineres que el projecte original. Amb tot aconseguim una zona més verda i amb més aparcament que era la principal preocupació dels veïns”.
“Per a millorar carrers amb problemes acústics incorporem més de 6.000 metres quadrats de paviment fonoabsorbent i 19.444 metres quadrats de paviment fotocatalític que redueix la contaminació”, ha afegit Toledo.


Pàrquings dissuasius


Per a facilitar la mobilitat al centre de la ciutat es crearan pàrquings dissuasius on aparcar amb un preu simbòlic i, des d'allí els castellonencs podran desplaçar-se al centre fàcilment amb autobusos o TRAM amb bitllet gratuït.
“Per a fer compatible l'aparcament en les zones residencials on es perden places d'estacionament hem arribat a acords amb pàrquings amb abonaments un 40% més barats que l'abonament normal per als veïns. Les places que es recuperen seran ‘zona verda’, és a dir que serà aparcament gratuït reservat per als residents. Es mantenen les places de càrrega i descàrrega de mobilitat reduïda”, ha explicat Sergio Toledo.


El centre de Castelló no s'aïlla


Una de les principals novetats en matèria de trànsit viari, respecte a l'inicial és que el carrer Herrero es convertirà en una via d'un carril, per a ampliar les voreres i augmentar l'arbratge, però conservarà dos carrils de trànsit rodat a l'altura del Teatre Principal; el carrer Navarrés seguirà oberta al trànsit i conservarà les dues línies d'aparcament; el carrer Asensi es convertirà en una via d'un carril, per a ampliar les voreres i augmentar l'arbratge i la plaça Clavé mantindrà la circulació en els dos sentits.


Les voreres de totes les zones d'actuació s'ampliaran, per a complir amb la normativa en matèria d'accessibilitat i mobilitat, també per a les persones amb mobilitat reduïda. També s'aprofitarà la intervenció urbanística per a analitzar l'estat dels serveis públics del subsol i renovar aquells trams que presenten problemes en l'actualitat (clavegueram i desguassos). A més, s'aprofitarà l'actuació per a augmentar el mobiliari urbà, especialment pel que fa a elements com a bancs i papereres. Tots seran, a petició veïnal, amb suport, reposabraços i complint amb les normes d'accessibilitat.


Nou model de ciutat


El projecte proposat per l'equip de govern de Castelló no suposa una liberalització del trànsit, sinó una compatibilització de la normativa europea d'obligat compliment per a la ciutat amb una millora de la qualitat de vida i dels espais públics reservats a la ciutadania, sense renunciar al calmat del trànsit de vehicles. De fet, la pròpia implantació de la zona de baixes emissions ja comporta l'activació d'una sèrie de sensors i mesuradors de la qualitat de l'aire que, en el cas que s'incomplisquen els paràmetres màxims, restringiran l'accés als vehicles durant un temps determinat fins que es recuperen els valors aconsellats. Com a novetat, només es restringirà l'accés de vehicles motoritzats en aqueixa via, i no en el conjunt de la Zona de Baixes Emissions. Hi haurà panells informatius alertant en tot moment de la situació en el moment real.


Per finalitzar, l'alcaldessa recorda que “per a evitar que la ciutat torne a omplir-se de cotxes s'implementaran una sèrie de mesures. Una d'elles és que s'afavorirà l'ús del transport públic, un aspecte que s'introduirà amb la revisió del contracte del transport urbà, a activar en l'any vinent, amb una altra mena de vehicles més sostenibles i menys contaminants, a més d'adaptats a la realitat urbanística de Castelló”.


Una altra de les mesures és afavorir la mobilitat sostenible, mitjançant la millora i ampliació de l'actual sistema BiciCAS, i mitjançant la incorporació de nous sistemes de mobilitat, aspectes que seran tinguts en compte en la nova ordenança i contracte de prestació del servei. Finalment, cal destacar que s'incrementarà la presència d'agents de mobilitat urbana (AMUS) vigilant i regulant l'accés de vehicles en la zona de baixes emissions i sobretot l'ús dels espais reservats a l'estacionament.

​​​​​​​