16/12/2023

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha comunicat aquesta mateixa setmana, amb data 12 de desembre, a l'Ajuntament de Castelló l'acceptació de la sol·licitud d'ampliació del termini d'execució de les actuacions finançades per la Convocatòria del Programa d'Ajudes a Municipis per a la implantació de Zones de Baixes Emissions. D'aquesta manera les obres hauran d'estar finalitzades al desembre de 2025.

“Un any més de marge ens permetrà dur a terme el projecte de Zona de Baixes Emissions que hem reorientat, comptant amb la participació ciutadana, per a evitar el tancament al trànsit de 745.000 metres quadrats de nucli urbà, com contava al projecte inicial”, ha assenyalat l'alcaldessa Begoña Carrasco.

“No volem que el centre es torne a omplir de cotxes, seran mesuradors de la qualitat de l'aire els que ens indiquen quins carrers concrets tancar de manera temporal fins a recuperar els nivells òptims de qualitat de l'aire. Aquests dispositius al costat del treball dels Agents de Mobilitat Urbana ens ajudaran a avançar en matèria de sostenibilitat i accessibilitat”, apunta.

Cal recordar que el passat 29 de juliol el nou govern municipal, nouvingut després de prendre possessió el 17 de juny, va sol·licitar al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana una moratòria en la implantació del projecte de Zona de Baixes Emissions per a ampliar el termini d'execució fins a desembre de 2025. Diferents causes sobrevingudes, com la complexitat i gran envergadura dels expedients de contractació, a més de canvis en la normativa i unes eleccions municipals que van promoure la constitució d'un nou govern municipal, van motivar aquesta ampliació de terminis.

“No volíem perdre els huit milions de finançament europeu (fons europeus Next Generation del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliencia), calia assegurar el compliment de l'execució d'un projecte que vam voler reorientar, i així ho vam fer, comptant amb els castellonencs. Una obra que ens permetrà complir amb les exigències d'Europa millorant l'accessibilitat, salvant més de 200 places d'aparcament als carrers sobre les quals s'actuarà i comptar amb més arbres i zones verdes”, ha recordat Carrasco.

En aquest sentit afig: “Ens preocupava molt el teixit comercial del centre, molts comerciants i hostalers ens havien manifestat la seua preocupació per un projecte que anava a suposar la ruïna per a molts negocis i, per tant, per a moltes famílies. Després de reorientar-ho, comptat amb la participació real i directa, s'ha aconseguit adaptar a la idiosincràsia de la ciutat, compleix la normativa europea i aconsegueix que l'impacte cap al sector comercial siga el menor possible, ja que continuarà possibilitant l'accés als usuaris, si bé amb mesures per al calmat del trànsit. Posant a la disposició dels ciutadans pàrquings dissuasius i autobusos llançadora per a facilitar l'accés al centre”.

Aquesta acceptació per part del Ministeri atorga un any més de termini per a executar les obres que ja han començat per la zona nord de la ciutat.