Planetallers i més - octubre 2026
Aquest mes d'octubre de 2026 tindrem les activitats habituals: les observacions solars, el planetari en viu i els tallers infantils dels diumenges a les 11:30 h. També tenim a l'octubre la celebració del Dia de la Matèria Fosca, amb una projecció especial i una conferència. Com és habitual, l'aforament està limitat en quasi totes les activitats i, en moltes d'aquestes, és necessària la inscripció prèvia. Les inscripcions han de realitzar-se a través de la pàgina web eventbrite.es.
-
[diumenge 4 d'octubre, 11:30 h] LA RADIACIÓ I EL COS HUMÀ
Per a commemorar l'aniversari del naixement d'Alice Mary Stewart, epidemiòloga especialitzada en la radiació, es realitzarà un taller en què s'exposarà el fenomen de la radiació i la seua interacció amb el cos humà. Sabies que estem envoltats de radiació encara que no puguem veure-la? En aquest taller descobrirem què és la radiació, d'on procedeix i com pot interactuar amb el nostre cos. A través de jocs i xicotets experiments, aprendrem a diferenciar diversos tipus de radiació i descobrirem com la ciència ens ajuda a conéixer els seus efectes.
Destinataris: públic infantil de 8 a 12 anys; duració: 1 hora - [diumenge 11 d'octubre, 11:30 h] ARQUEOLOGIA: CIÈNCIA I AVENTURA
Per a commemorar l'aniversari del naixement de Harriet Ann Boyd Hawes, pionera en arqueologia, el públic més xicotet podrà conéixer aquesta ciència que ha tingut i té també molt d'aventura. A través del joc, la imaginació i l'aventura, ens acostarem a l'apassionant món de l'arqueologia i aprendrem com els objectes, les construccions i altres restes del passat poden ajudar-nos a reconstruir la nostra història.
Destinataris: públic infantil de 4 a 8 anys; duració: 1 hora
- [diumenge 18 d'octubre, 11:30 h] VENUS I ELS SEUS SECRETS
A l'octubre és l'aniversari de la sonda espacial Venera 4, amb la qual es van obtindre els primers mesuraments de l'atmosfera del planeta Venus. En aquest taller ens convertirem en xicotets exploradors espacials per a descobrir com és Venus, per què és tan diferent de la Terra i quins secrets amaga aquest misteriós planeta. Aprendrem com és la seua atmosfera, a quines temperatures arriba i per què Venus és un dels llocs més extrems del sistema solar.
Destinataris: públic infantil de 8 a 12 anys; duració: 1 hora
-
[diumenge 25 d'octubre, 11:30 h] COM NAIXEN LAS ESTRELLES
Amb motiu del naixement de l'astrofísica Georgeanne Caughlan, descobrirem què són les estrelles, d'on ve la seua llum i per què brillen en el cel, viatjant per l'univers i coneixent algunes de les estrelles que podem observar des de la Terra.Destinataris: públic infantil de 4 a 8 anys; duració: 1 hora
- [dissabte 31 d'octubre, 11:15 h i 12:15 h] OBSERVACIÓ SOLAR
En el Planetari de Castelló hem preparat unes observacions solars amb un telescopi adaptat perquè pugueu veure el Sol amb tota la seguretat. L'activitat es realitzarà en 2 torns (a les 11:15 h en valencià i a les 12:15 h en castellà) amb 15 participants en cada un. Es requereix inscripció prèvia.
Destinataris: públic general; duració: 45 min. Més informació i inscripcions en la secció d'Observacions del cel
-
[dissabte 31 d'octubre, 13:00 h] PLANETARI EN VIU

Des de l'estiu de 2023 estem programant projeccions de "Planetari en viu". Actualment, continuem aquest projecte i aquesta projecció especial tindrà lloc l'últim dissabte del mes a les 13 h. Els continguts aniran canviant mes a mes. Així, a més de conéixer el cel del moment, també coneixerem els planetes, els eclipsis, l'exploració espacial i molt més. En aquestes projeccions és el nostre personal el qui, des de la cúpula, s'encarrega de recórrer el cel i proposar els continguts en lloc de les projeccions de planetari habituals.
No és necessari inscriure's en l'activitat, però sí que cal recollir l'entrada gratuïta en la taquilla des mitja hora abans de la projecció (màxim 5 entrades per adult amb el límit de l'aforament de la sala, vora uns 100 espectadors).
[dissabte 31 d'octubre, 17 h] DIA INTERNACIONAL DE LA MATÈRIA FOSCA
Amb motiu del Dia Internacional de la Matèria Fosca parlarem d'un dels grans enigmes de l'astronomia moderna.
Encara que no podem observar directament la matèria fosca, se sap que existeix pels efectes que provoca sobre la matèria que sí que podem observar. La seua gravetat influeix en el moviment de les estrelles i les galàxies i exerceix un paper fonamental en l'estructura i evolució de l'univers.
Però, què és realment la matèria fosca? De què està formada? Per què no emet ni reflecteix llum? I com hem arribat a descobrir la seua existència?
- 17:00 h. Sessió de planetari «Fantasma de l'Univers», un espectacular viatge pel cosmos per a comprendre millor què sabem —i què desconeixem encara— sobre la matèria fosca.
- 18:30 h. Conferència divulgativa en la qual coneixerem les principals evidències que han portat els científics a plantejar l'existència d'aquest misteriós component del cosmos i els grans reptes que encara planteja per a la ciència.
Entrada gratuïta fins a completar l'aforament.